سرگرمی روزانه202020
سرگرمیهای سالم



10 تفاله غذایی که بهتر است آنها را دور نریزید


ته مانده ها و تفاله های بعضی از غذاها و میوه هایی که دور می ریزید در واقع مفیدتر از خود میوه ها هستند و باید آنها را هم بخورید.

اگر شما هم به هنگام برش، خرد کرد و پوست کردن میوه ها تفاله زیادی جمع می کنید، باید دوباره به این کارتان فکر کنید.

بعضی از متراکم ترین و متنوع ترین مواد غذایی در بخش هایی از میوه ها و سبزیجات یافت می شوند که ما اغلب آنها را به عنوان تفاله دور می ریزیم. این میوه ها و سبزیجات در طول رشد در مقابل عناصر مختلفی قرار می گیرند و این باعث می شوند که مواد غذایی سودمند و منحصر بفردی در آنها جمع شود.

در اینجا به 10 تفاله ای اشاره می کنیم که باید در وعده های شما وجود داشته باشند.

 

خواص پوست میوه, ضدسرطان

1. برگ های هویج: بیشتر از خود هویج، برگ هایش پر از کلروفیل هستند. این ماده به گیاه رنگدانه سبز می دهد. کلروفیل منبعی غنی از منیزیم است و فشار خون را تنظیم می کند و به قوی شدن استخوان ها و عضلات کمک می کند. پتاسیم زیادی در آن وجود دارد که فشار خون را کم می کند و سوخت و ساز بدن را بهبود می دهد. همچنین از پوکی استخوان پیشگیری می کند. حتی یک تحقیق ثابت کرده است که افرادی که در خطر بیماری قلبی هستند افرادی هستند که پتاسیم بسیار کمی دریافت می کنند. برگ هویج منبعی غنی از ویتامین کا هم هست که در خود هویج وجود ندارد و برای سلامت استخوان بسیار مهم است.

نحوه استفاده: از آنجائیکه تراکم بالای پتاسیم در برگ های هویج باعث تلخ شدن آن شده است، بهتر است آن را خوب خرد کنید و با چیزهای خوشمزه دیگر مخلوط کنید. مثلاً در سالاد بریزید یا برای تزئین خوراکی های دیگر یا سوپ بکار ببرید.

خواص پوست میوه, ضدسرطان

2. پوست سیب زمینی: سیب زمینی بخاطر افزایش وزنی که ایجاد می کند، زیاد خوش نام نیست. ولی پوست آن پر از مواد غذایی از جمله پتاسیم، ویتامین ث، آهن، مس و فیبر است. پوست تنها یک سیب زمینی حاوی 18 درصد فیبر لازم برای شماست. فیبر زیاد موجب تنظیم گوارش و کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی و دیابت می شود. فیبر باعث می شود که بعد از وعده غذایی به مدت طولانی تری احساس پر بودن کنید. به همین علت است که خانم هایی که فیبر روزانه خود را از 12 گرم به 24 گرم افزایش می دهند، 90 کالری کمتر در روز دریافت می کنند.

نحوه استفاده: سیب زمینی با پوست را با کمی روغن زیتون و نمک و فلفل برشته کنید. حتی می توانید به آنها گیاهان معطر و ادویه بیفزایید.

خواص پوست میوه, ضدسرطان

3. برگ رازیانه: برگ های رازیانه پر از ویتامین ث هستند. ویتامین ث برای ساختن کلاژن در استخوان ها، غضروف ها، عضلات و رگ های خونی لازم است و به جذب آهن کمک می کند. همچنین منبعی غنی از پتاسیم هستند که باعث می شوند سدیم از دستگاه های بدنمان خارج شود.

نحوه استفاده: این برگ ها که مزه شوید می دهند را می توانید ریز ریز کنید و داخل سالاد بریزید یا برای تزئین ماهی بکار ببرید.

خواص پوست میوه, ضدسرطان

4. پوست سیب: پوست سیب قرمز یا سبز سرشار از فیبر محلول و کوئرسیتین است که میزان کلسترول را کاهش می دهد. کوئرسیتین خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارد. ولی از آنجائیکه بقایای آفت کش ها در پوست میوه جمع شده اند، سعی کنید سیب ارگانیک بخرید.

نحوه استفاده: پوست سیب را داخل مخلوط کن بریزید و با آبمیوه ها دیگر مخلوط کنید. یا آن را ریز ریز کنید و با سوپ صبحانه میل کنید. گرمای سوپ پوست میوه را شل می کند و به آن طعم متفاوتی می دهد. اگر از آبمیوه خوشتان می آید، پوست سیب را با هویج و زنجبیل مخلوط کنید و آبش را بگیرید و بنوشید.

خواص پوست میوه, ضدسرطان

5. ساقه های چغندر: پژوهشی از مؤسسه فناوری غذایی آلمان نشان می دهد که ساقه های چغندر سرشار از آمینواسید گلوتامین هستند و دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کنند و توانایی بدن را برای بهبودی پس از جراحت افزایش می دهند. همچنین منبعی غنی از فیبر هستند. همچنین هر رنگ آن نشانه آرایه متفاوتی از مواد غذایی گیاهی است و نوع خاصی از مزایای سلامتی را دارد.

نحوه استفاده: خوب آن را خرد کنید و با برگ های چغندر تفت دهید. زمان پخت ساقه ها طولانی تر است، پس قبل از اضافه کردن برگ ها به ماهیتابه، آنها را حرارت دهید.

خواص پوست میوه, ضدسرطان

6. پوست پرتقال: آلبدو، چیز سفیدی است که دور پرتقال را گرفته است و مواد غذایی این میوه در قسمت سفیدش انباشته شده است. این قسمت سفید چهار برابر بیشتر از داخلش فیبر دارد. ماده د-لیمونین که بخش اصلی پوست پرتقال است، خطر سرطان سلول های فلسی شکل که نوع کشنده ای از سرطان پوست است را کاهش می دهد. به علاوه، پوست پرتقال پر از تانجرتین و نوبیلتین است که این دو ماده فلاوونویدهایی هستند که خواص ضدسرطانی، ضددیابتی و ضدالتهابی دارند. این مواد آنتی اکسیدان هایی هستند که سطح کلسترول را بیش از داروهای تجویزی پایین می آورند.

نحوه استفاده: پوست پرتقال را رنده کنید و ریز ریز کنید. این پوست ها به هر چیزی از لوبیا سبز گرفته تا مرغ، طعمی عالی می دهد. حتی برای دسر، پوست پرتقال ها را دوبار در آب بجوشانید و آبش را دور بریزید. بدین ترتیب تلخی آن گرفته می شود. یک ساعت آنها را داخل شربت بخوابانید و بعد در شکلات سیاه آب شده فرو ببرید و دربیاورید.

خواص پوست میوه, ضدسرطان

7. برگ های کرفس: این برگ ها پنج برابر بیشتر از ساقه ها منیزیم و کلسیم دارند. منیزیم برای بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی در بدن از جمله متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین لازم است. کلسیم که به بهبود سلامتی استخوان معروف است به انقباض و انبساط عضلات و رگ های خونی هم کمک می کند و هورمون های لازم برای کارکردهای بیولوژیکی اولیه را ترشح می کند و سرعت انتقال پیام به مغز را تسریع می کند. از همه اینها گذشته، برگ های کرفس سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی از جمله ویتامین ث و فنول ها هستند.

نحوه استفاده: برگ ها را خرد کرده و داخل سالاد بریزید. داخل نیمرو و سالادهای دریایی هم خوشمزه می شود. می توان آن را در سوپ هم ریخت. قابلمه را پر آب کنید و برگ کرفس و تفاله های سبزیجات دیگر را هم داخلش بریزید و بگذارید بپزد.

خواص پوست میوه, ضدسرطان

8. سفیدی هندوانه: لایه سفید داخل هندوانه مقدار فراوانی سیترولین دارد. سیترولین آمینو اسیدی است که در بدن، به آرجینین تبدیل می شود. آرجینین آمینو اسیدی است که برای قلب، دستگاه گردش خون و دستگاه ایمنی بدن بسیار مهم است. ثابت شده است که این آمینو اسید برای گشاد کردن رگ های خونی و بهبود گردش خون هم مفید است و عملکرد ورزشکاران را بهبود می دهد. همچنین خواص آنتی اکسیدانی دارد که از بدن در مقابل آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.

نحوه استفاده: سفیدی های هندوانه را بدون پوست و با مغزش هندوانه و آبلیمو در مخلوط کن بریزید و آبمیوه غیر رقیقی درست کنید.

خواص پوست میوه, ضدسرطان

9. برگ های بروکلی: شاید بعضی جاها بروکلی را بدون برگ هایش بفروشند. ولی سعی کنید بروکلی با برگ بخرید. 30 گرم برگ بروکلی 90 درصد از ویتامین آ روزانه شما را تأمین می کند. ویتامین آ برای حفظ کارکرد ایمنی بدن، بینایی و ارتباط سلولی حیاتی است. برگ های بروکلی سرشار از ویتامین ث هستند که دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کنند.

نحوه استفاده: این برگ ها هم مانند اسفناج هستند. می توانید آنها را بخارپز کنید، تفت دهید یا کبابی کنید. برگ های ریزتر و جوانتر را برای سالاد استفاده کنید.

خواص پوست میوه, ضدسرطان

10. پوست پیاز: پوست های قهوه ای و کاغذ مانند پیاز و لایه های بیرونی سفت آن، منبعی سرشار از ترکیبات فنولی فیبر نامحلول از جمله کوئرسیتین و فلاوونوئیدهای دیگر هستند. فیبر موجود در پوست پیاز، ریسک بیماری های قلبی عروقی، مشکلات گوارشی روده ای، سرطان روده بزرگ، دیابت نوع دوم و اضافه وزن را کاهش می دهد. ترکیبات فنولی به پیشگیری از بیماری های شریانی کمک می کنند و دارای خواص ضدسرطانی هستند.

نحوه استفاده: برای بدست آوردن ترکیبات خوب از پوست پیاز (که اصولاً خوردنی نیست)، آنها را در سوپ ها و خورش ها بریزید تا طعم آنها دربیاید و بعد دربیاورید. بعد از غذا خوردن یادتان نرود مسواک بزنید.

منبع:yjc.ir




تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد



خشكي دهان چه پيامدهايي دارد

خشكي دهان,علت خشكي دهان,درمان خشكي دهان

خشكي دهان چه پيامدهايي دارد
شاید افراد بسیاری ندانند كه مشكل خشكی دهان كه به‌دلیل كاهش ترشح طبیعی بزاق صورت می‌گیرد، می‌تواند ما را دچار مشكلات جدی از جمله كاهش حس چشایی، مشكل در بلع و جویدن غذا، صحبت كردن و نیز بیماری‌ها و عفونت‌های لثه‌ای و دندانی كند.
از اصلی‌ترین نشانه‌های خشكی دهان احساس سوزش در دهان، ترك خوردن لب ها، بروز آفت و تبخال و ضایعات قارچی روی زبان یا اطراف لب‌هاست كه عامل سیستم ایمنی بدن می‌شود. اما جدای از علت‌های ذكر شده، عامل دیگری نیز برای سوزش دهان وجود دارد.
لازم است بدانید كه اگر در دهان‌تان حداقل به مدت چهار تا شش هفته به طور پیوسته احساس سوزش می‌كنید و با معاینه به پزشك، هیچ علت دهانی و سیستمیك یعنی بیماری خاصی برای آن یافت نمی‌شود، بدانید كه مبتلا به نوعی بیماری روان تنی به نام سندرم سوزش دهان هستید.
شاید با توجه به شیوع انواع سرطان در میان مردم، ترس برخی افراد نسبت به ابتلای احتمالی به سرطان با مشاهده هر نوع درد و ناراحتی در نقطه‌ای از بدن كه علتی برای آن پیدا نمی‌كنند، قابل باور باشد، اما به گفته دكتر احمد قائم‌مقامی، متخصص بیماری‌های دهان و دندان، چنین افرادی بیمارانی هستند كه برای درمان‌شان باید به جنبه‌های روان‌شناسی توجه كرد و حتی دادن داروهای اعصاب به آنها ممكن است، مشكلی را حل نكند.
این متخصص، بروز سندرم سوزش دهان را ناشی از چنین مشكلات روحی و اضطرابی می‌داند كه بیشتر در سنین پنجاه تا هفتاد سالگی و در زنان حدود سه تا هفت برابر بیش از مردان بروز می‌كند.
علت بروز این بیماری روان‌تنی را چنین توضیح می‌دهد: علت ایجاد سندرم سوزش دهان هنوز به‌طور قطع مشخص نیست و دیدگاه‌های مختلفی درباره علت آن مطرح شده كه هنوز هیچ‌كدام به اثبات نرسیده است.
به‌طور مثال یكی از این دیدگاه‌ها كاهش میزان ترشح هورمون‌های زنانه یعنی استروژن و پروژسترون در دوران یائسگی در زنان، اضطراب و افسردگی، اختلالات خواب، بیماری پاركینسون، اختلالات سیستم ایمنی بدن و بخصوص ترس از سرطان دهان است.
چرا دهان می‌سوزد؟
اگر سوزش و درد در دهان به دنبال بروز آفت دهانی، زخم‌های ناشی از پروتزهای دهانی یا همراه ضایعات قارچی ویروسی یا بیماری‌های تضعیف كننده سیستم ایمنی بروز كند، جزو سندرم سوزش دهان به‌شمار نمی‌آید.
دكتر قائم‌مقامی ضمن این توضیح می‌گوید:

علائم این نوع سندرم كه نوعی بیماری روان تنی محسوب می‌شود به‌صورت احساس سوزش در نوك یا یك سوم قدامی زبان و گاهی كام و لب‌هاست كه اغلب صبح‌ها به‌هنگام برخاستن از خواب آغاز می‌شود و تا غروب به حداكثر می‌رسد، اما در هنگام جویدن و خواب تسكین می‌یابد؛ البته در بسیاری از موارد نوع مزمن این عارضه با افسردگی بروز پیدا می‌كند، اما هنوز مشخص نیست كه افسردگی سبب این عارضه می‌شود یا سندرم سوزش دهان سبب تشدید افسردگی می‌شود.
البته این متخصص بیماری‌های دهان و دندان معتقد است كه ابتلا به پاركینسون نیز به علت اختلالی كه در درك تحریك حسی و مزه در دهان ایجاد می‌كند، می‌تواند پس از افسردگی و اضطراب از علت‌های بروز این سندرم به شمار بیاید.
علت خشكی دهان را پیگیری كنید
فراموش نكنید كه بزاق دهان، اولین سد دفاعی بدن برای جلوگیری از ورود باكتری و تكثیر آن در دهان و دستگاه گوارش و ممانعت كننده از پوسیدگی دندان‌ها و بروز بیماری‌های لثه‌ای است.
پس كاهش بزاق و بروز خشكی و كم‌آبی دهان و زبان، اتفاقی است كه باید هرچه زودتر با مراجعه به پزشك و دندانپزشك علت‌یابی شود تا از بروز عوارض بعدی پیشگیری شود.
دكتر قائم‌مقامی یادآوری می‌كند كه خشكی دهان ممكن است به علت افزایش سن و كاهش عملكرد غدد ترشح‌كننده بزاق و نیز مصرف بعضی از داروها از قبیل داروهای ضدافسردگی و ضدفشار خون، آنتی‌هیستامین‌ها، مشكلات تیروئید، دیابت، ایدز در مراحل پیشرفته، سرطان مخاط دهان و فك و وارد شدن ضربه به ناحیه دهان و فك اتفاق بیفتد حتی ممكن است در اثر عصبانیت و استرس، به طور موقتی ایجاد شود كه با خوردن مقداری آب برطرف خواهد شد، اما اگر به‌طور متوالی تكرار شود باید به دنبال پیدا كردن علت و درمان آن بود.
از پیشگیری تا درمان
سندرم سوزش دهان در آن دسته از بیمارانی كه از سرطان ترس دارند، بیشتر بروز می‌كند. پس برای درمان این بیماران باید درمان‌های روان‌شناسی در كنار درمان دارویی صورت بگیرد؛ یعنی بنابر تاكید دكتر قائم‌مقامی درمان‌های موضعی در این عارضه چندان موثر نیست، اما تجویز داروهای ضدافسردگی و آرام‌بخش و از همه مهم‌تر صحبت با بیمار و مطمئن كردن وی در مورد سرطانی نبودن عارضه بسیار موثر است و در موارد افسردگی شدید مشورت با متخصص اعصاب و روان كمك‌كننده است.
اما راهكارهایی ساده و موثر برای پیشگیری و از بین بردن خشكی دهان وجود دارد كه می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
- معاینه دوره‌ای غدد ترشح‌كننده بزاق و بررسی آن از سوی پزشك یا دندانپزشك
- نوشیدن روزانه هشت لیوان مایعات
- مصرف كم‌قهوه و نوشیدنی‌های كافئین‌دار و بیسكویت و شیرینی‌ها
- مصرف نكردن مواد محرك و ادویه‌‌ها در غذا
- امتناع از كشیدن سیگار و مصرف داروهای ضدافسردگی و آرام‌بخش
- جویدن آدامس بدون قند برای مدت كوتاهی پس از وعده‌های غذایی
- استفاده از بزاق مصنوعی
- شست‌وشوی دهان چند بار در روز بخصوص بعداز غذا یا خوردن هرنوع مواد خوراكی
- گرداندن آب دردهان قبل از خواب
- حفظ و رعایت بهداشت و سلامت دندان‌ها

منبع:konjkav.com




تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد



اثر غذا بر خواب خوش

علت بیخوابی,بدخوابی,تاثیر غذا بر خواب

اثر غذا بر خواب خوش
بی‌خوابی برای همه پیش می‌آید، فقط چند ثانیه بعد از این که به خواب رفتید ساعت زنگ می‌زند، آنقدر خسته هستید که نمی‌توانید از تخت خواب بلند شوید و بدتر از همه وقتی از جا بلند می‌شوید قیافته‌تان دیدنی است.
الیزابت سومر، نویسنده کتاب «غذا و روحیه» می‌گوید: در انتخاب مواد غذایی که هنگام شب می‌خورید دقت بیشتری به خرج دهید. هر کدام از موارد زیر چه کم چه زیاد بدن شما را به مدت چند ساعت در حالت ناآرام و ناخوشایندی قرار خواهند داد.
۱ - طمع‌دهنده‌های غذا: سیر، انواع فلفل و هر نوع ادویه دیگر صددرصد، غذا را خوشمزه‌تر می‌کند اما باعث افزایش ضربان قلب و مشکلاتی در هضم غذا می‌شوند.
۲ - خوردن غذای زیاد در وعده شب: اگر بیش از اندازه غذا بخورید معده زمان بیشتری برای هضم لازم خواهد داشت. خواب شب بسیار مهم است پس وعده غذایی پرحجم را به ناهار اختصاص دهید و برای شام غذایی سبک در حدود ۵۰۰ کالری بخورید.
۳ - سبزیجات: گنجاندن سبزیجات در وعده غذایی شب هیچ ایرادی ندارد اما سعی کنید سبزیجات نفاخ مانند جوانه گندم، گل کلم، کلم بروکلی ... را در وعده ناهار خود مصرف کنید. معده پر از باد هر کسی را بیدار نگه می‌دارد.
۴ - سرعت غذا خوردن: آرام غذا بخورید و از آن لذت ببرید. هنگامی که سریع غذا می‌خورید همراه با هر لقمه مقدار زیادی هوا به داخل معده می‌فرستید و همین باعث ناراحتی معده می‌شود.
۵ - مواد کافئین‌دار: اثر کافئین حدود ۱۲ ساعت در بدن باقی می‌ماند. اگر شب‌ها راحت نمی‌خوابید مطمئن شوید حداقل در ۱۲ ساعت گذشته هیچ ماده کافئین‌داری (مانند چای، شکلات، کوکا و ...) مصرف نکرده‌اید.
۶ تا ۸ ساعت خواب شبانه نه فقط چشم‌ها را درخشان، پوست را شاداب و حافظه را تقویت می‌کند بلکه حداقل ۳ سال شما را جوان‌تر نشان می‌دهد.




تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد

نکاتی درباره نوشیدن آب سرد بعد از غذا
باورهای نادرست زیادی درمورد نوشیدن آب سرد بعد از غذا بین عموم شایع است. امروز می‌خواهیم به این باورها بپردازیم، باورهایی مثل سرطان‌زا بودن آن که هیچ سند و مدرک علمی پشت آن وجود ندارد. در گذشته گفته شده بود که نوشیدن آب سرد بعد از غذا می‌تواند به هضم و گوارش غذا کمک کند. علم جدید هیچ تفاوت عمده‌ای در تاثیرات یک لیوان آب سرد بعد از شام یا هر زمان دیگر از روز نمی‌یابد.
آب و گوارش
یکی از این باورهای نادرست می‌گوید آب سرد می‌تواند روغن غذا را در پوشش سخت درون دستگاه گوارشتان جامد کند. این هیچ پشتوانه علمی ندارد. کلینیک مایو و دانشگاه کلمبیا تایید می‌کنند که این باور نادرست است. از طرف دیگر، نوشیدن بلافاصله آب بعد از غذا معمولاً به هضم غذا کمک می‌کند. آب و سایر مایعات به شکستن غذاهای جامد کمک می‌کنند. اگر می‌خواهید گوارشتان را تقویت کنید، سوپ و سایر غذاهای آبکی مثل سبزیجات و میوه‌ها را انتخاب کنید.
مصرف روزانه آب
اگر از نوشیدن یک لیوان آب خنک بعد از غذا لذت می‌برید، آن را جزئی از مصرف روزانه آب خود قرار دهید. براساس کلینیک مایو، اکثر بزرگسالان باید روزانه هشت تا نه لیوان آب بنوشند.

اصولاً با فرض اینکه ۲۰ درصد آب موردنیاز شما از آب غذاها تامین شود، این بیشتر از دو لیتر می‌شود. اگر دوست دارید آبمیوه‌ها یا نوشیدنی‌هایی به جز آب مصرف کنید، این میزان را به ۹ تا ۱۳ فنجان در روز برسانید. نوشیدنی‌های کافئین‌دار را از آن حذف کنید زیرا خود موجب کم‌آب شدن بدن می‌شوند.
آب خنک برای پایین آوردن درجه حرارت بدن
براساس دانشگاه کلمبیا ، نوشیدن آب سرد در بعضی نقاط به بدن کمک می‌کند. اگر ورزش کرده باشید، ممکن است برای خنک شدن شدیداً هوس آب خنک کنید. نوشیدن آن بسیار به شما کمک می‌کند. وقتی درجه حرارت بدن به بالاتر از 98.6 درجه فارنهایت می‌رسد، بدن برای پایین آوردن دوباره درجه حرارت خود به حالت عادی، عرق می‌کند. نوشیدن آب ۴۱ درجه فارنهایت به تنظیم دمای بدن شما کمک کرده و احتمال کم‌آب شدن آن را پایین می‌آورد. اگر آب خنک در دسترستان نبود، نوشیدن آب گرم بهتر از هیچ است.
آب سرد و سردرد
اگر سابقه میگرن یا سردرد دارید، نوشیدن آب با دمای اتاق توصیه می‌شود. در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۱ انجام گرفت، مشخص شد که نوشیدن آب یخ با نی موجب بروز سردرد در میان خانم‌ها، به‌ویژه آنهایی که علائم سردرد را در آن سال تجربه کرده بودند می‌شود. اگر مستعد میگرن هستید، بهتر است آب ولرم‌تر بنوشید.




تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد



اطلاعات مفيد درباره بیماری کبد چرب

کبد چرب,بیماری کبد چرب,علائم بیماری کبد چرب

اطلاعات مفيد درباره بیماری کبد چرب
انباشته‌ شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود. کبد نقش مهمی در سوخت و ساز و شکستن چربی‌ها در بدن دارد. در صورت بروز اختلال در آن، چربی در کبد رسوب کرده و موجب بروز کبد چرب می‌شود.
یکی از فعالیت‌های مهم کبد، ذخیره‌سازی و سوخت و ساز چربی‌ها در بدن است. کبد طبیعی حاوی حدود پنج گرم چربی در 100 گرم وزن خود می‌باشد. هر گاه مقدار چربی بیش از پنج درصد وزن آن افزایش یابد به این حالت «کبد چرب» گفته می‌شود.
کبد چرب، بیماری شایعی در جامعه است و در نتیجه بسیاری از بیماری‌ها و یا حالت‌های تغذیه‌ای در بدن ایجاد می‌شود. انباشته‌ شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود. کبد نقش مهمی در سوخت و ساز و شکستن چربی‌ها در بدن دارد. در صورت بروز اختلال در آن، چربی در کبد رسوب کرده و موجب بروز کبد چرب می‌شود.
چاقی و اختلال در چربی‌های خون، بیماری دیابت، مصرف مشروبات الکلی، بدغذایی و سوء تغذیه، مصرف برخی از داروهای کورتون‌دار مثل پردنیزولون، داروهای ضد تشنج مانند اسیدوالپروئیک و مصرف بی‌رویه هورمون‌ها از جمله علل ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.
علایم و نشانه‌های کبد چرب
در بیماری کبد چرب، کبد معمولا علامت خاصی ندارد و به دنبال انجام آزمایشات دوره‌ای، اختلال در آنزیم‌های آن مشخص می‌شود و یا این‌ که در زمان انجام سونوگرافی به علل دیگر، ابتلا به کبد چرب نیز تشخیص داده می‌شود. البته اختلالات آنزیمی در کبد چرب معمولا خفیف است و در اکثر موارد موجب افزایش مختصر در آنزیم‌های کبدی می‌شود. در برخی موارد این بیماری با علایمی مانند خستگی و احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شکم همراه است.
درمان کبد چرب
مهم‌ترین روش درمانی در این بیماری، رفع علت زمینه‌ای بروز بیماری است. کاهش وزن در افراد چاق، ترک مصرف مشروبات الکلی، کنترل بیماری دیابت، کاهش چربی‌های خون و تغییر در شیوه زندگی و انجام فعالیت بدنی مهم‌ترین اصول درمان این بیماری است. در صورت درمان کبد چرب می‌توان مانع پیشرفت ضایعه کبدی شد.
آیا کبد چرب قابل درمان است؟
آری. با کاهش وزن (در افراد چاق) یا تغییر در شیوه زندگی (افزایش فعالیت جسمانی، پیاده‌روی و ...)، اصلاح رژیم غذایی، قطع مصرف مشروبات الکلی، کنترل دقیق قند خون با کمک پزشک می‌توان در جهت درمان این بیماری نتیجه مطلوبی را به دست آورد.

در برخی موارد جهت کنترل این بیماری با توجه به شدت عارضه، از دارو استفاده می‌شود. داروهایی نظیر اورزوداکسی کولیک اسید، ویتامین E و متفورمین نیز در درمان آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته ذکر این نکته ضروری است که علی‌رغم تجویز دارو، هنوز هم کاهش وزن و تغییر در شیوه زندگی از ارکان اصلی درمان بیماری کبد چرب به شمار می‌روند.
آیا کبد چرب بیماری خطرناکی است؟
در اکثر موارد این بیماری خطرناک نیست. در صورت درمان نشدن به موقع در درازمدت مقادیر زیادی چربی در کبد رسوب می‌کند و موجب بروز التهاب کبدی می‌شود. این بیماری ممکن است موجب ابتلا به سیروز در کبد شود بنابراین نباید نسبت به این عارضه بی‌تفاوت بود. مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد فشار خون متیل دوپا، داروهای مسکن مثل ایندومتاسین و ... و داروهای ضد افسردگی از جمله ایمی پرامین می‌تواند به اختلال در آنزیم‌های کبدی منجر شود که با قطع آنها، میزان آنزیم‌ها طبیعی می‌شود.
الکل و کبد چرب
در مطالعات انجام شده نقش مصرف الکل در ابتلا به کبد چرب، در انسان و حیوانات به اثبات رسیده است. مصرف همزمان الکل و غذاهای پرچرب این حالت را تشدید می‌کند. کبد چرب به طور شایع، به دنبال مصرف مقادیر اندک یا زیاد الکل، حتی برای مدت زمان کوتاهی، دیده می‌شود.

رسوب چربی در کبد می‌تواند سبب خستگی، ضعف، بی‌اشتهایی، تهوع، احساس ناخوشی در شکم و بزرگی کبد شود. در موارد شدید، زردی نیز عارض می‌شود. باید توجه داشت که بی‌توجهی به لزوم قطع مصرف الکل می‌تواند سبب تخریب جدی کبد شود.
دیابت شیرین
یکی از مهم‌ترین علل بروز بیماری کبد چرب، بیماری دیابت یا بیماری افزایش غیرطبیعی قند خون است. دیابت یا بیماری قند یکی از بیماری‌های شایع در جهان محسوب می‌شود. بیماری دیابت به دو دلیل در بدن ایجاد می‌شود؛ یکی اختلال یا نقص در هورمون انسولین - که از غده لوزالمعده انسان ترشح می‌شود- و دوم اختلال در جذب و مصرف انسولین توسط سلول بدن به دلیل مقاومت به آن است.
اگر سطح گلوکز خون به علل مختلف به طور غیرطبیعی بالا باشد، بیماری دیابت با علایم و نشانه‌های مانند پرادراری و دفع ادرار بیش از اندازه در شب، نوشیدن مایعات زیاد برای رفع تشنگی شدید و خستگی مفرط بروز می‌کند. دیابت انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین انواع آن، دیابت نوع اول یا دیابت وابسته به انسولین است که در اثر ترشح نشدن انسولین ایجاد می‌شود و بیشتر در کودکان، نوجوانان و به طور کلی در افراد زیر 30 سال شایع است.

در دیابت نوع دوم یا دیابت غیر وابسته به انسولین، انسولین ترشح می‌شود ولی به عللی موثر واقع نمی‌شود. این نوع دیابت به دیابت بزرگسالان نیز معروف است. افراد بالای 40 سال، کسانی که استعداد چاقی دارند و افرادی که در خانواده آنان سابقه دیابت وجود دارد، بیش از دیگران در معرض این نوع از دیابت هستند.
دیابت اگر به خوبی کنترل نشود، عوارض متعددی را برای بیماری ایجاد می‌کند. یکی از این عوارض کبد چرب است. کبد چرب در دیابت نوع یک شایع نیست ولی در نیمی از مبتلایان به دیابت نوع دو دیده می‌شود. علت ترشح چربی در کبد مبتلایان به دیابت قندی نوع دو، افزایش اسیدهای چرب با منشأ غذایی و متابولیسم مواد نشاسته‌ای و تبدیل آنها به اسیدهای چرب است.
دیابت بیماری است که در حال حاضر قابل درمان نیست ولی قابل کنترل است. با کنترل این بیماری از عوارض آن جلوگیری می‌شود. هدف از درمان این بیماری، حفظ قند خون در دامنه طبیعی است و یکی از روش‌های درمانی آن، کنترل رژیم غذایی است. اگر چاق هستید، کم تحرک هستید و سابقه ابتلا به دیابت در خانواده به ویژه مادر و پدر دارید در معرض ابتلا به کبد چرب هستید.
اختلالات چربی خون
افزایش چربی‌های خون می‌توانند منجر به ابتلا به کبد چرب شوند. اختلالات چربی اغلب در افراد چاق و با سابقه بیماری دیابت در خانواده همراه است ولی در برخی افراد لاغر نیز به دلیل سابقه خانوادگی دیده می‌شوند.
به منظور کاهش چربی‌های خون رعایت نکاتی مانند کاهش مصرف چربی اشباع شده در غذای مصرفی، زدودن کالری‌های اضافی، افزایش مصرف فیبرهای غذایی، قطع مصرف الکل، قطع استعمال دخانیات، وجود برنامه منظم ورزشی و مصرف بیشتر ماهی سفید الزامی است.
چاقی و کبد چرب
کبد چرب در افراد چاق شایع است و در 80 تا 90 درصد موارد چاقی مفرط دیده می‌شود. عواملی چون عدم تکامل جسمانی، توسعه تکنولوژی، زندگی ماشینی، شهرگرایی، تن‌آسایی، رفاه مادی، مصرف بی‌رویه مواد غذایی موجب شده است تا چاقی روز به روز بیشتر شود. بر اساس قد و سن افراد می‌توان وزن ایده‌آل را از روی جداول بررسی کرد. هنگامی که انرژی ورودی بیش از حد مصرفی باشد، کالری اضافه در بافت چربی ذخیره می‌شود و اگر این حالت طولانی مدت باشد، فرد چاق می‌شود.
افراد چاق نسبت به افراد دارای وزن طبیعی نسبت به بو یا مزه غذا به میزان بیشتری پاسخ می‌دهند. باید توجه داشت که زیاد خوردن یک علت مهم چاقی است ولی تنها علت نیست بلکه عوامل دیگری مانند تاثیرات محیطی، فرهنگی و ژنتیکی همگی در بروز چاقی دخالت دارند.
برای کاهش وزن در قدم اول باید به شیوه زندگی فرد توجه داشت و رژیم غذایی با محدودیت کالری را به اجرا درآورد ولی رژیم‌های غذایی سخت و طاقت‌فرسا مناسب نیست. مشکل عمده در درمان چاقی، کاهش وزن نیست بلکه حفظ وزن کاهش یافته است. متاسفانه تعداد معدودی از بیماران به طور دایم کاهش وزن خود را حفظ می‌کنند. بدیهی است که دیابت و بالا بودن چربی‌ خون در افراد چاق نیز دیده می‌شود و این دو عامل در ابتلا به کبد چرب کمک موثر است.
نقش ورزش در کاهش وزن
انجام تمرینات ورزشی خاص گروه یا قشر خاصی از جامعه نیست. افراد در همه سنین باید ورزش کنند. ورزش تاثیر جدی در جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و حفظ سلامت و حتی روح آدمی دارد. وزن ایده‌آل با تمرینات ورزشی، تنها همراه با یک رژیم غذایی مناسب و صحیح به دست می‌آید. ورزش، هر چند به میزان اندک ولی مداوم و روزانه در طول یک سال موجب کاهش وزن قابل توجهی در افراد چاق می‌شود.
دستورات زیر را در ورزش کردن رعایت کنید:
فعالیت‌های ورزشی خود را به صورت منظم و مدون به اجرا درآورید. انجام تمرینات ورزشی پراکنده و بدون نظم برای شما فایده‌ای ندارد. بهتر است در زمان‌های معینی از روز به ورزش بپردازید. زمان مناسب ورزش، صبح‌ها پس از برخاستن از خواب و قبل از صرف صبحانه است. برای این‌که انجام فعالیت‌های ورزشی سبب تاخیر در رسیدن شما به محل کارتان نشود، زودتر بیدار شوید و یا پس از ادای نماز صبح نخوابید.
ورزش نه تنها وزن اضافی بدن شما را کم می‌کند، بلکه قدرت عضلات شما را نیز بهبود می‌بخشد.این قانون کلی را هرگز فراموش نکنید «از فشار آوردن بیش از حد به خود» خودداری کنید. فعالیت‌های ورزش خود را از مقادیر کم شروع کنید و به تدریج بر میزان آن بیفزایید. شما باید آستانه خستگی خود را بشناسید. خودتان را بیش ازحد خسته نکنید.
علل متفرقه ابتلا به کبد چرب
باید توجه داشت که مسمومیت با برخی سموم و حلال‌ها می‌تواند به بروز کبد چرب به شکل خطرناک منجر شود. مصرف خوراکی برخی داروها مثل تتراسیکلین، اسیدوالپروئیک و آمیودارون و مواد کورتون‌دار از علل کبد چرب هستند.

رژیم غذایی و چند دستور بهداشتی
ورزش و حفظ تناسب عمومی بدن و حفظ وزن در حد مطلوب بسیار حائز اهمیت است. چربی‌های اشباع شده را از رژیم غذایی حذف واز مصرف شیر و ماست پرچرب خودداری کنید و به جای مصرف کره و روغن حیوانی از مارگارین یا روغن‌های مایع با چربی‌های اشباع نشده بهره ببرید و در پختن غذا از حداقل مقدار روغن استفاده کنید.
مصرف جگر، مغز، قلوه و کله پاچه، شیرینی‌جات و تنقلات ممنوع است. میوه‌جات و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. به سالاد خود سس اضافه نکنید. آبلیمو چاشنی مناسبی برای سس است. مصرف گوشت ماهی و مرغ از گوشت قرمز بهتر است.
آیا می‌توان چربی را از برنامه غذایی حذف کرد؟
چربی‌ها در بعضی از منابع غذایی مانند روغن و چربی اطراف گوشت به سهولت قابل رویت هستند ولی 60 درصد بقیه چربی‌ها مثل چربی موجود در زرده تخم‌مرغ، شیر، دانه‌های غلات و آجیل قابل رویت نیستند. میزان مصرف چربی هر فرد، تحت تاثیرعوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی و نژادی قرار دارد. به هر حال در تمام غذاهای حیوانی مقدار زیادی چربی وجود دارد و غذاهای گیاهی حاوی چربی کمتری هستند. چربی‌ها به عنوان منبع تامین انرژی فشرده و دارا بودن ویتامین‌هایA، D، K، E برای بدن ضروری است پس نمی‌توان به صورت صد درصد چربی‌ها را از غذای خود حذف کرد.
منبع:konjkav.com



مطالب مرتبط




تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد



فقر ویتامین ب 12 چیست؟

 

ویتامین ب 12, نشانه های کم خونی

فقر ویتامین ب 12 چیست؟

داشتن کم خونی فقر ویتامین ب 12 به معنای آن است که بدن تان از کمبود این ویتامین رنج می برد. شما به ویتامین ب 12 نیاز دارید تابدن تان گلبول قرمز بسازد و اکسیژن لازم اندام های گوناگون را به آنهابرساند.

کمبود ویتامین ب 12 می تواند به معنای کمبود گلبول های قرمز خون و نرسیدن اکسیژن لازم به اندام های بدن است. یکی از علایم و نشانه های فقدان ویتامین ب 12 و کمبود گلبول های قرمز خون احساس خستگی و ضعف است.

عوامل ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب 12
اکثر افراد مقادیر زیادی از ویتامین ب 12 را با مصرف پنیر، گوشت، شیر، تخم مرغ به دست می آورند. به طور طبیعی، این ویتامین توسط دستگاه گوارش، معده و روده، جذب می شود. کم خونی فقر ویتامین ب 12 معمولا زمانی بروز می کند که دستگاه گوارش به علل زیر توانایی جذب این ویتامین را از دست دهد:

- وقتی به کم خونی شدید و خطرناک مبتلا هستید. در این نوع از کم خونی، بدن سلول هایی که در دستگاه گوارش به جذب ویتامین ب 12 کمک می کنند را از میان می برد.

- وقتی معده تان جراحی یا بخشی از روده کوچک تان برداشته شده است.

- وقتی با بیماری هایی مانند سلیاک و رشد انگل در روده دست و پنجه نرم می کنید.

همچنین، این نوع کم خونی می تواند به علت عدم مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین ب 12 بروز یابد. افراد گیاه خوار و کهنسالانی که مواد غذایی متنوع نمی خورند ممکن است به مکمل های دارویی ویتامین ب 12 نیاز پیدا کنند.

میزان نیاز روزانه بدن به ویتامین ب 12
میزان نیاز بدن به ویتامین ب 12 بستگی به سن و سال افراد دارد.

مواد غذایی حاوی ویتامین ب 12
ویتامین ب 12 در مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، میگو، شیر، ماست، تخم مرغ و مرغ یافت می شود. این ویتامین در غذاهای گیاهی وجود ندارد. برخی مواد غذایی، مانند غلات عنی شده حاوی ویتامین ب 12 هستند. مکمل های ویتامین در دو نوع - حاوی ویتامین ب 12 یا همراه با فولیت ( folate ) در دسترس هستند. همچنین، ویتامین ب 12 معمولا در مکمل های مولتی ویتامین نیز یافت می شوند.

علایم و نشانه های کم خونی فقر ویتامین ب 12
کمبود ویتامین ب 12 در بدن تان احتمالا علایم و نشانه ای ندارد یا شما به آنها توجه نمی کنید. برخی از افراد ممکن است فکر کنند در حال رشد اند یا پا به سن گذاشته اند اما علایم و نشانه های زیر نشان دهنده ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب 12 است:

- احساس ضعف، خستگی
- رنگ پریدگی پوست بدن
- خونریزی لثه و قرمز شدن زبان
- معده درد و کاهش وزن
- اسهال و یبوست

اگر فقدان ویتامین ب 12 در بدن ادامه پیدا کند سلول های عصبی صدمه می بینند و عوارض زیر بروز می یابند:
- بی حسی و احساس سوزن در نوک انگشتان دست و پا
- ناتوانی در حفظ تعادل
- افسردگی
- جنون و از دست رفتن توانایی ذهنی

چگونگی تشخیص ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب 12
پزشک آزمایش خون - شمارش گلبول های قرمز، میزان ویتامین ب 12 و اسید فولیک - تجویز می کند و سوالات متعددی درباره سابقه ابتلا به بیماری ها و ... می پرسد.

روش های درمان کم خونی فقر ویتامین ب 12
کم خونی فقر ویتامین ب 12 را می توان با مصرف مکمل های ویتامین ب 12 درمان کرد. مصرف مکمل های ویتامین ب 12 میزان ویتامین ب 12 بدن را به حد طبیعی می رساند. برای نگه داشتن میزان ویتامین ب 12 بدن تان در حد طبیعی باید تا آخر عمر مکمل این ویتامین را مصرف کنید. همچنین می توانید با اصلاح رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی مانند شیر، پنیر، ماست، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ میزان ویتامین ب 12 دریافتی بدن تان را افزایش دهید. همچنین مصرف مواد غذایی سرشار از اسید فولیک - نوع دیگری از ویتامین ب - مثل سبزیجات برگ سبز، نان و غلات غنی شده از روش های دیگر تامین ویتامین ب 12 بدن است.

روش های پیشگیری از ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب 12
اکثر افراد با مصرف مواد غذایی مانند لبنیات، گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ و پنیر که سرشار از ویتامین ب 12 هستند می توانند از ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب 12 جلوگیری کنند. گیاه خواران نیز می توانند با مصرف روزانه مکمل های ویتامین ب 12 و غذاهای غنی شده با این نوع ویتامین از ابتلا به کم خونی پیشگیری کنند. خون کودکانی که مادران گیاه خوار دارند باید از نظر میزان ویتامین ب 12 بررسی شود. در صورت کمبود ویتامین ب 12 پزشک مکمل ویتامین ب 12 را برای آنها تجویز می کند.




تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد



هر روز نیم کیلو لاغر شوید!

 

رژیم لاغری, غذای کم کالری

هر روز نیم کیلو لاغر شوید!

با کمی جدیت و استفاده از یک تکنیک درست می توانید به مدت یکماه هر روز ۴۵۰ گرم از وزن خود را کاهش دهید.

دستورالعمل :
۱- برای اینکه بتوانید هر روز نیم کیلو وزن کم کنید باید آگاهی و دانش خوبی نسبت به کالری هایی که مصرف می کنید و کالری های می سوزانید داشته باشید و آنها را به دقت ثبت کنید.

شما باید روزانه بین ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری مصرف کنید و بوسیله ورزش و یا هر فعالیت دیگری هر روز بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری بسوزانید.

۲- شما باید وعده های غذایی خود را افزایش دهید اما در هر وعده یک غذای سبک و بسیار کم کالری مصرف کنید ، به این ترتیب میزان سوخت و ساز بدن شما بیشتر می شود و بدنتان دچار کم آبی نمی شود. برای اینکه بتوانید هر روز نیم کیلو لاغر شوید باید بسیار دقیق و با دقت عمل کنید.

شما روزانه باید ۶ وعده غذایی کوچک داشته باشید و در هر وعده ، مواد غذایی سبک و مفید مثل ، میوه ، ماهی ، مرغ ، تخم مرغ و سبزیجات خام مصرف کنید و از خوردن نوشابه و چربیهای اضافه و چربیهای اشباع شده جدا" خودداری کنید . علاوه براین ، در مصرف کربو هیدرات نیز اصلا" نباید زیاده روی کنید. از خوردن سس مایونز ، نمک اضافی و یا شکر نیز پرهیز کنید.قهوه سیاه مصرف کنید و خوردن صبحانه را فراموش نکنید.

۳- برای اینکه بتوانید هر روز نیم کیلو لاغر شوید ، هر روز باید بین یک تا دوساعت ورشهای ایزومتریک و یا عضلانی انجام دهید و بعد از آن حداقل دو ساعت فعالیتهایی انجام دهید که تپش قلب را بالا می برند مثل استفاده از تردمیل ، طناب زدن و یا دوچرخه. برنامه ورزشی خود را باید با تمرینات خیلی سبک آغاز کنید و کم کم تمرینات خود را سنگین تر کنید . اگر تا بحال این کار را انجام نداده اید اینکار برای شما اصلا" راحت نخواهد بود.

۴- اگر تصمیم گرفته اید که هر روز نیم کیلو وزن کم کنید ،باید بدانید که در روزهای اول بیشترین چیزی که از دست می دهید آب بدنتان است بنابراین هر روز حتما" بین ۱۲تا ۱۶ لیوان آب مصرف کنید تا بدنتان دچار کم آبی نشود.
منبع:aftabir.com



مطالب مرتبط




تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد

می دانیم که درد جسمانی علامت و نشانه ایجاد مشکل و ناهنجاری در بدن است ضمن اینکه عوامل مختلفی باعث درد و ناراحتی جسمانی می شوند. بطوریکه بعضی از این عوامل موقتی و برخی نیز طولانی مدت و نیازمند دارو و درمان هستند...در اینجا ترفند هایی برای شما دوستان بیان خواهد شد که شما با دانستن و بکار بستن آنها، بعضی از دردها را می توانید موقتا کاهش بدهید.

 

خارش گلو : وقتی کودک بودید، قلقلک دادن زیر بغل شما یک سرگرمی جالب بود. حالا در بزرگسالان هم می توان از این ترفند برای رهایی از مشکل خارش گلو استفاده کرد. وقتی که سلول های عصبی گوش تحریک بشوند، باعث اسپاسم عضلات گلو و گردن شده و در نتیجه شما را از شر خارش گلو راحت می کنند. پس قلقلک دادن گوش، باعث رفع خارش گلو می گردد!

 

صداهای فراصوت بالاتر از حد آستانه شنوایی را تجربه کنید : اگر در محلی شلوغ و پر سر و صدا هستید، بطرف راست خم شوید و سعی کنید با گوش راست بشنوید! چون گوش راست برای شنیدن حرفهای تند و سریع مناسب تر است و گوش چپ برای تمیز و تشخیص دادن تن های موسیقی، قوی تر است.

 

بر درد آمپول غلبه کنید : به راحتی با سرفه کردن در حین تزریقات، می توانید درد آمپول را کاهش دهید. البته نه آن سرفه ای که تزریقات چی را چنان بترسانید که منجر به شکستن سرنگ در عضله تان شوید. چراکه سرفه کردن در اصل یک ترفندی است که باعث افزایش سریع و موقتی فشار در قفسه سینه شده و مسیرهای عصبی درد را مسدود می کند.

 

از شر جرم های بینی راحت شوید : فین کردن شدید را فراموش کنید. در اینجا یک ترفند بسیار سریع و آسان برای راحت شدن از جرم ها وجود دارد و آن اینست که بطور متناوب با زبان خود به سقف دهانتان ضربه بزنید، سپس با یک انگشت خود وسط دو ابرو را فشار دهید. این کار باعث می شود که تیغه بینی، عقب و جلو رفته و پس از ۲۰ ثانیه، جرم های متراکم شده و آماده تخلیه می شوند!

 

از شر رفلاکس مری راحت شوید : کسانی که دچار رفلاکس مری هستند، اگر به پهلوی چپ بخوابند، کمتر به این مشکل دچار می شوند! مری و معده تحت یک زاویه ای بهم وصل هستند، وقتی به پهلوی راست بخوابید، سطح معده بالاتر از مری قرار می گیرد، در نتیجه غذا و اسید به مری بر می گردد.

 

درد دندان، آخ نگــــو : با یک تکه یخ، قسمت v شکل بین انگشتان اشاره و شست را بمالید، بسادگی خواهید توانست تا درد دندانتان را کاهش دهید.

 

نوک انگشت تان را سوزانده اید؟ : اگر در اثر تماس ناگهانی با اجاق گاز یا قابلمه داغ نوک انگشت تان را سوزانده اید، به سرعت قسمت آسیب دیده را تمیز کنید و با یک تکه یخ ماساژ بدهید. اگر یخ نبود، از آب سرد نیز می توانید استفاده کنید.

 

سرتان گیج می رود و به دوران افتاده است؟ : کافی است فقط یک دست تان را روی یک نقطه ثابت قرار دهید، بسرعت دوران سرتان خوب می شود. قسمتی از گوش که مسئول فقط تعادل است در داخل یک مایع شناور می باشد، هر گاه این مایع جابه جا بشود، تعادل شما بهم می خورد، بکمک یک مرجع ثابت بیرونی، مغز سریع تعادل خود را به دست می آورد.

 

بروز درد پهلو : گاهی به هنگام دویدن، پهلوی آدم درد می گیرد. این بخاطر آن است که بازدم شما با وقتی که پای راست شما به زمین می خورد، همزمان است. در نتیجه به دیافراگم شما فشار وارد می شود، برای رهایی از این درد کافی است، بازدم خود را با وقتی که پای چپ شما به زمین می خورد، همزمان کنید.

 

جلوی خونریزی بینی را با یک انگشت بگیرید : گرفتن بینی و به عقب برگرداندن سر، راه متداول جلوگیری از خونریزی بینی است، اما شما اگر مقداری پنبه را درست زیر گردی لب بالایی، روی لثه بگذارید و با یک انگشت آن را فشار دهید، خونریزی قطع می شود.

 

از تپش قلب در هنگام عصبانیت جلوگیری کنید : به انگشت شست خود، فوت کنید! عصب واگ که ضربان قلب را کنترل می کند، بکمک نفس کشیدن، آرام می گیرد.

 

مغز خود را گرم نگه دارید : بسیار چیزهای کم اهمیتی هستند که مغز را سرد و فلج می سازند. در این حالت، زبان خود را به سقف دهانتان فشار دهید، بطوریکه بیشترین مقدار از سقف را بپوشاند، در این صورت سر درد بر طرف می شود! این سردرد می تواند ناشی از یک بستنی یخی باشد.

 

از نزدیک بینی پیشگیری کنید : نزدیک بینی به ندرت ریشه ژنتیکی دارد، بلکه بیشتر از خیره شدن چشم به یک نقطه در فاصله کم ناشی می شود. بنابراین بهتر است که هر از چندی، چشم های خود را ببندید، به بدنتان کش و قوسی بدهید، و نفس عمیقی بکشید و پس از چند ثانیه به آرامی نفس تان را رها کنید، این کار باعث استراحت عضلات غیر ارادی هم می شوند. در نتیجه چشم ها هم استراحت می کنند.

 

خواب رفتگی دست : اگر دست شما موقع رانندگی یا نشستن، در اثر یک وضعیت نادرست بخواب رفته باشد، به آرامی حرکت دادن سر به چپ و راست، در کمتر از یک دقیقه می تواند این مشکل را حل کند و از شر گزگز و سوزنی شدن دست راحت شوید.

 

زیر آب نفس بکشید : وقتی در زیر آب هستید، این نبود اکسیژن نیست که شما را بیچاره می کند، بلکه دی اکسید کربن است که باعث اسیدی شدن خون و استیصال می گردد. بنابراین کافی است ابتدا، قبل از شنا چند نفس کوتاه و سریع بکشید تا میزان اسیدی بودن خون پایین بیاید. با این ترفند مغز شما می پندارد که اکسیژن بیشتری در اختیار دارد! به این ترتیب ده ثانیه زمان می خرید.

 

خوب حفظ کنید : همیشه سعی کنید کارهای خود را قبل از خواب، پیش خود مرور کنید و یا درباره مسئله ای که مورد نظر شما است، قبل از خواب فکر کنید، در این صورت وقتی بیدار می شوید، حافظه شما بهتر و سریعتر به شما کمک خواهد کرد. هر چیزی را که شما درست قبل از خواب مطالعه کنید، بهتر در حافظه شما ثبت و ضبط می شود.

 

سرتان درد می کند؟ : ماهی بخورید. ماهی زیاد مصرف کنید. روغن ماهی به پیش گیری از سردرد کمک می کند. زنجبیل هم با کاهش تورم و درد عملکرد مشابهی دارد.

 

تب دارید؟ : ماست میل کنید. قبل از شروع فصل گرده افشانی ماست زیاد مصرف کنید همچنین بطور روزانه از عسل محلی منطقه خود میل کنید.

 

برای جلوگیری از سکته چای بنوشید : با مصرف مرتب چای از رسوب چربی بر روی دیواره شریان ها جلوگیری کنید. نوشیدن چای حتی در بعضی افراد کاهش اشتها را به دنبال داشته و مانع اضافه وزن نیز شده است. ضمن اینکه چای سبز برای سیستم ایمنی بدن فوق العاده است !

 

بیخوابی دارید؟ : عسل بخورید. از عسل بعنوان داروی مسکن و آرامش بخش استفاده کنید.

 

دچار آسم هستید؟ : پیاز بخورید. مصرف پیاز التهاب نایژک ها را از بین می برد.

 

از ورم مفاصل رنج می برید؟ : باز هم ماهی میل کنید. ماهی قزل آلا، تون، خال مخالی و ساردین از ورم مفاصل جلوگیری می کند. (ماهی سرشار از روغن های امگاست که برای سیستم ایمنی فوق العاده است)

 

دل بهم خوردگی دارید؟ : موز و زنجبیل بخورید. موز به معده ای که اذیت شده کمک می کند و زنجبیل حالت تهوع صبحگاهی و دل آشوب را درمان می کند.

 

عفونت مثانه دارید؟ : آب قره قاط بنوشید. آب قره قاط سرشار از اسید می باشد که باکتری های مضر را کنترل می کند.

 

دچار مشکلات استخوان هستید؟ : آناناس میل کنید. شکستگی و مشکلات استخوان با کمک منگنز موجود در آناناس قابل پیشگیری است.

 

از سندرم پیش از قاعدگی رنج می برید؟ : ذرت بو داده میل کنید. خانمها می توانند با مصرف ذرت بو داده که به کاهش افسردگی، نگرانی و خستگی که از عوارض می باشد پیشگیری کنند.

 

دچار مشکلات حافظه شده اید؟ : صدف خوراکی بخورید. صدف با داشتن روی مورد نیاز به بهبود عملکرد مغز کمک می کند.

 

سرما خوردید؟ : سیر بخورید. سرو کله گرفته را با سیر تمیز کنید. (یادتان باشد که سیر سطح کلسترول را نیز کاهش می دهد)

 

سرفه می کنید؟ : فلفل قرمز !!! مشابه ماده ای که در شربت سرفه بکار می رود در فلفل قرمز وجود دارد. البته فلفل قرمز را با احتیاط مصرف کنید شاید معده شما را تحریک کند.

 

سرطان سینه؟ : گندم، سبوس و کلم مصرف کنید. این مواد استروژن را در سطوح سالم نگه می دارند.

 

سرطان ریه؟ : سبزیجات تیره و نارنجی رنگ و سبزی مصرف کنید. پادزهر مفیدی است که در سبزیجات تیره و نارنجی رنگ یافت میشود A بتا اکروتن، نوعی ویتامین.

 

زخم معده بروز کرده؟ : کلم بخورید. کلم شامل ترکیباتی است که به درمان زخم معده و دوازدهه کمک می کند.

 

اسهال؟ : سیب میل کنید. سیب را با پوست رنده کنید. بگذارید تا قهوه ای شوید و برای درمان این وضعیت میل کنید. (موز نیز برای این بیماری خوب است)

 

از شریان های رسوب گرفته رنج می برید؟ : آووکادو بخورید. چربی غیراشباع شده موجود در آووکادو، کلسترول را پایین میآورد.

 

فشار خونتان بالاست؟ : کرفس و روغن زیتون میل کنید. روغن زیتون فشار خون را پایین می آورد. کرفس نیز شامل ماده ای است که فشار خون را پایین می آورد.

 

ناهماهنگی قند خون دارید؟ : بروکلی و بادام زمینی میل کنید. کروم موجود در بروکلی و بادام زمینی انسولین و قند خون را تنظیم می کند.



مطالب مرتبط




تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد

می دانیم که درد جسمانی علامت و نشانه ایجاد مشکل و ناهنجاری در بدن است ضمن اینکه عوامل مختلفی باعث درد و ناراحتی جسمانی می شوند. بطوریکه بعضی از این عوامل موقتی و برخی نیز طولانی مدت و نیازمند دارو و درمان هستند...در اینجا ترفند هایی برای شما دوستان بیان خواهد شد که شما با دانستن و بکار بستن آنها، بعضی از دردها را می توانید موقتا کاهش بدهید.

 

خارش گلو : وقتی کودک بودید، قلقلک دادن زیر بغل شما یک سرگرمی جالب بود. حالا در بزرگسالان هم می توان از این ترفند برای رهایی از مشکل خارش گلو استفاده کرد. وقتی که سلول های عصبی گوش تحریک بشوند، باعث اسپاسم عضلات گلو و گردن شده و در نتیجه شما را از شر خارش گلو راحت می کنند. پس قلقلک دادن گوش، باعث رفع خارش گلو می گردد!

 

صداهای فراصوت بالاتر از حد آستانه شنوایی را تجربه کنید : اگر در محلی شلوغ و پر سر و صدا هستید، بطرف راست خم شوید و سعی کنید با گوش راست بشنوید! چون گوش راست برای شنیدن حرفهای تند و سریع مناسب تر است و گوش چپ برای تمیز و تشخیص دادن تن های موسیقی، قوی تر است.

 

بر درد آمپول غلبه کنید : به راحتی با سرفه کردن در حین تزریقات، می توانید درد آمپول را کاهش دهید. البته نه آن سرفه ای که تزریقات چی را چنان بترسانید که منجر به شکستن سرنگ در عضله تان شوید. چراکه سرفه کردن در اصل یک ترفندی است که باعث افزایش سریع و موقتی فشار در قفسه سینه شده و مسیرهای عصبی درد را مسدود می کند.

 

از شر جرم های بینی راحت شوید : فین کردن شدید را فراموش کنید. در اینجا یک ترفند بسیار سریع و آسان برای راحت شدن از جرم ها وجود دارد و آن اینست که بطور متناوب با زبان خود به سقف دهانتان ضربه بزنید، سپس با یک انگشت خود وسط دو ابرو را فشار دهید. این کار باعث می شود که تیغه بینی، عقب و جلو رفته و پس از ۲۰ ثانیه، جرم های متراکم شده و آماده تخلیه می شوند!

 

از شر رفلاکس مری راحت شوید : کسانی که دچار رفلاکس مری هستند، اگر به پهلوی چپ بخوابند، کمتر به این مشکل دچار می شوند! مری و معده تحت یک زاویه ای بهم وصل هستند، وقتی به پهلوی راست بخوابید، سطح معده بالاتر از مری قرار می گیرد، در نتیجه غذا و اسید به مری بر می گردد.

 

درد دندان، آخ نگــــو : با یک تکه یخ، قسمت v شکل بین انگشتان اشاره و شست را بمالید، بسادگی خواهید توانست تا درد دندانتان را کاهش دهید.

 

نوک انگشت تان را سوزانده اید؟ : اگر در اثر تماس ناگهانی با اجاق گاز یا قابلمه داغ نوک انگشت تان را سوزانده اید، به سرعت قسمت آسیب دیده را تمیز کنید و با یک تکه یخ ماساژ بدهید. اگر یخ نبود، از آب سرد نیز می توانید استفاده کنید.

 

سرتان گیج می رود و به دوران افتاده است؟ : کافی است فقط یک دست تان را روی یک نقطه ثابت قرار دهید، بسرعت دوران سرتان خوب می شود. قسمتی از گوش که مسئول فقط تعادل است در داخل یک مایع شناور می باشد، هر گاه این مایع جابه جا بشود، تعادل شما بهم می خورد، بکمک یک مرجع ثابت بیرونی، مغز سریع تعادل خود را به دست می آورد.

 

بروز درد پهلو : گاهی به هنگام دویدن، پهلوی آدم درد می گیرد. این بخاطر آن است که بازدم شما با وقتی که پای راست شما به زمین می خورد، همزمان است. در نتیجه به دیافراگم شما فشار وارد می شود، برای رهایی از این درد کافی است، بازدم خود را با وقتی که پای چپ شما به زمین می خورد، همزمان کنید.

 

جلوی خونریزی بینی را با یک انگشت بگیرید : گرفتن بینی و به عقب برگرداندن سر، راه متداول جلوگیری از خونریزی بینی است، اما شما اگر مقداری پنبه را درست زیر گردی لب بالایی، روی لثه بگذارید و با یک انگشت آن را فشار دهید، خونریزی قطع می شود.

 

از تپش قلب در هنگام عصبانیت جلوگیری کنید : به انگشت شست خود، فوت کنید! عصب واگ که ضربان قلب را کنترل می کند، بکمک نفس کشیدن، آرام می گیرد.

 

مغز خود را گرم نگه دارید : بسیار چیزهای کم اهمیتی هستند که مغز را سرد و فلج می سازند. در این حالت، زبان خود را به سقف دهانتان فشار دهید، بطوریکه بیشترین مقدار از سقف را بپوشاند، در این صورت سر درد بر طرف می شود! این سردرد می تواند ناشی از یک بستنی یخی باشد.

 

از نزدیک بینی پیشگیری کنید : نزدیک بینی به ندرت ریشه ژنتیکی دارد، بلکه بیشتر از خیره شدن چشم به یک نقطه در فاصله کم ناشی می شود. بنابراین بهتر است که هر از چندی، چشم های خود را ببندید، به بدنتان کش و قوسی بدهید، و نفس عمیقی بکشید و پس از چند ثانیه به آرامی نفس تان را رها کنید، این کار باعث استراحت عضلات غیر ارادی هم می شوند. در نتیجه چشم ها هم استراحت می کنند.

 

خواب رفتگی دست : اگر دست شما موقع رانندگی یا نشستن، در اثر یک وضعیت نادرست بخواب رفته باشد، به آرامی حرکت دادن سر به چپ و راست، در کمتر از یک دقیقه می تواند این مشکل را حل کند و از شر گزگز و سوزنی شدن دست راحت شوید.

 

زیر آب نفس بکشید : وقتی در زیر آب هستید، این نبود اکسیژن نیست که شما را بیچاره می کند، بلکه دی اکسید کربن است که باعث اسیدی شدن خون و استیصال می گردد. بنابراین کافی است ابتدا، قبل از شنا چند نفس کوتاه و سریع بکشید تا میزان اسیدی بودن خون پایین بیاید. با این ترفند مغز شما می پندارد که اکسیژن بیشتری در اختیار دارد! به این ترتیب ده ثانیه زمان می خرید.

 

خوب حفظ کنید : همیشه سعی کنید کارهای خود را قبل از خواب، پیش خود مرور کنید و یا درباره مسئله ای که مورد نظر شما است، قبل از خواب فکر کنید، در این صورت وقتی بیدار می شوید، حافظه شما بهتر و سریعتر به شما کمک خواهد کرد. هر چیزی را که شما درست قبل از خواب مطالعه کنید، بهتر در حافظه شما ثبت و ضبط می شود.

 

سرتان درد می کند؟ : ماهی بخورید. ماهی زیاد مصرف کنید. روغن ماهی به پیش گیری از سردرد کمک می کند. زنجبیل هم با کاهش تورم و درد عملکرد مشابهی دارد.

 

تب دارید؟ : ماست میل کنید. قبل از شروع فصل گرده افشانی ماست زیاد مصرف کنید همچنین بطور روزانه از عسل محلی منطقه خود میل کنید.

 

برای جلوگیری از سکته چای بنوشید : با مصرف مرتب چای از رسوب چربی بر روی دیواره شریان ها جلوگیری کنید. نوشیدن چای حتی در بعضی افراد کاهش اشتها را به دنبال داشته و مانع اضافه وزن نیز شده است. ضمن اینکه چای سبز برای سیستم ایمنی بدن فوق العاده است !

 

بیخوابی دارید؟ : عسل بخورید. از عسل بعنوان داروی مسکن و آرامش بخش استفاده کنید.

 

دچار آسم هستید؟ : پیاز بخورید. مصرف پیاز التهاب نایژک ها را از بین می برد.

 

از ورم مفاصل رنج می برید؟ : باز هم ماهی میل کنید. ماهی قزل آلا، تون، خال مخالی و ساردین از ورم مفاصل جلوگیری می کند. (ماهی سرشار از روغن های امگاست که برای سیستم ایمنی فوق العاده است)

 

دل بهم خوردگی دارید؟ : موز و زنجبیل بخورید. موز به معده ای که اذیت شده کمک می کند و زنجبیل حالت تهوع صبحگاهی و دل آشوب را درمان می کند.

 

عفونت مثانه دارید؟ : آب قره قاط بنوشید. آب قره قاط سرشار از اسید می باشد که باکتری های مضر را کنترل می کند.

 

دچار مشکلات استخوان هستید؟ : آناناس میل کنید. شکستگی و مشکلات استخوان با کمک منگنز موجود در آناناس قابل پیشگیری است.

 

از سندرم پیش از قاعدگی رنج می برید؟ : ذرت بو داده میل کنید. خانمها می توانند با مصرف ذرت بو داده که به کاهش افسردگی، نگرانی و خستگی که از عوارض می باشد پیشگیری کنند.

 

دچار مشکلات حافظه شده اید؟ : صدف خوراکی بخورید. صدف با داشتن روی مورد نیاز به بهبود عملکرد مغز کمک می کند.

 

سرما خوردید؟ : سیر بخورید. سرو کله گرفته را با سیر تمیز کنید. (یادتان باشد که سیر سطح کلسترول را نیز کاهش می دهد)

 

سرفه می کنید؟ : فلفل قرمز !!! مشابه ماده ای که در شربت سرفه بکار می رود در فلفل قرمز وجود دارد. البته فلفل قرمز را با احتیاط مصرف کنید شاید معده شما را تحریک کند.

 

سرطان سینه؟ : گندم، سبوس و کلم مصرف کنید. این مواد استروژن را در سطوح سالم نگه می دارند.

 

سرطان ریه؟ : سبزیجات تیره و نارنجی رنگ و سبزی مصرف کنید. پادزهر مفیدی است که در سبزیجات تیره و نارنجی رنگ یافت میشود A بتا اکروتن، نوعی ویتامین.

 

زخم معده بروز کرده؟ : کلم بخورید. کلم شامل ترکیباتی است که به درمان زخم معده و دوازدهه کمک می کند.

 

اسهال؟ : سیب میل کنید. سیب را با پوست رنده کنید. بگذارید تا قهوه ای شوید و برای درمان این وضعیت میل کنید. (موز نیز برای این بیماری خوب است)

 

از شریان های رسوب گرفته رنج می برید؟ : آووکادو بخورید. چربی غیراشباع شده موجود در آووکادو، کلسترول را پایین میآورد.

 

فشار خونتان بالاست؟ : کرفس و روغن زیتون میل کنید. روغن زیتون فشار خون را پایین می آورد. کرفس نیز شامل ماده ای است که فشار خون را پایین می آورد.

 

ناهماهنگی قند خون دارید؟ : بروکلی و بادام زمینی میل کنید. کروم موجود در بروکلی و بادام زمینی انسولین و قند خون را تنظیم می کند.



مطالب مرتبط




تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد



علت دشواری بیدار شدن صبح ها مشخص شد

 

بیدار شدن ازخواب,دشواری بیدار شدن صبحگاهی

 

محققان استرالیایی علت دشواری بیدار شدن صبحگاهی را که برای عده ای یک معضل روزانه است دریافته و آن را به آهسته کار کردن ساعت داخلی بدن این افراد نسبت داده اند.

 

اکثر مردم از خوابیدن آخر هفته ها لذت می برند اما برای برخی موضوع بیدار شدن و یا بلند شدن از تختخواب یک معضل روزانه است که گاهی زندگی آنها را برهم می زند.

 

اکنون دانشمندان به این نتیجه رسیدند که چرا عده ای از مردم در بیدار شدن صبح مشکل دارند. آنها علت این معضل را آهسته بودن ساعت بدنی این افراد عنوان کرده اند.

 

یک تیم از دانشگاه آدلاید در استرالیا اختلال در فازهای خواب به تأخیر افتاده را مورد تحقیق قرار داده اند تحقیقاتی که با عدم توانایی همیشگی در خوابیدن و بیدارشدن در ساعت مقرر توصیف می شود.

 

این شرایط 15 درصد از نوجوانان را تحت تأثیرقرار می دهد اما می تواند به یک شرایط در تمام طول زندگی تبدیل شود.

 

لئون لاک رئیس این گروه تحقیقاتی اظهار داشت که نتایج اولیه نشان می دهد که ساعت داخلی بدن افرادی که دارای این اختلال هستند کندتر از معمول کار می کند.

 

اکثر افرادی که دیروقت می خوابند نمی توانند تا ساعت 2 یا 3 صبح بخوابند و این حالت زودترین ساعتی است که آنها به تختخواب می روند، همین امر بیدار شدن صبح روز بعد را دشوار می کند. ما تاکنون علت این امر را مورد تحقیق قرار دادیم و یکی از پذیرفتنی ترین توضیحات این است که ساعت داخلی بدن این افراد معمولا بیشتر از 24 ساعت کار می کند.

 

ساعت داخلی اکثر افراد 24 ساعته است، این یک ریتم طبیعی است که بر خواب و دمای بدن تأثیرگذار است اما برای افرادی که دارای اختلال فازهای خواب به تأخیر افتاده هستند تکمیل این چرخه بیشتر طول می کشد و آنها ترجیح می دهند که دیرتر به رختخواب بروند و دیرتر بیدار شوند.

 

بسیاری از موجودات زنده ریتمهای شبانه روزی را دنبال می کنند که این امر یک چرخه روزانه فراهم می کند که مدیریت آن برعهده ساعت داخلی بدن است. این ساعت بر خواب و بیداری تأثیرگذار است و دمای بدن و ترشح هرمونها را کنترل می کند.

 

وقتی که بدن در معرض نور شدید صبحگاهی قرار بگیرند ساعت بدنش متوجه می شوند که وقت بیدار شدن است. این مسئله می تواند تحت تأثیر فاکتورهای زیست محیطی چون سطح نور محل زندگی و یا پرواز بین منطقه های مختلف زمانی و یا کار کردن در شیفتهای کاری شب قرار بگیرد.

 

برای تأیید نهایی نتیجه این تحقیقات باید با گروه های بزرگتری آزمایشهای وسیعتری انجام دهیم.

منبع:سلامت نیوز




تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد



اعداد در داخل مغز انسان مشاهده شد !

 

اعداد در داخل مغز انسان مشاهده شد

 

 

در یك پژوهش جدید دانشمند‌ان توانستند اعداد و ارقام را در درون مغز انسان‌ها ببینند.

 


به گزارش ایسنا، این دانشمند‌ان، با تحلیل دقیق روی فعالیت مغز می‌توانند بگویند كه فرد مورد نظرشان دقیق چه شماره‌ای را دیده است.

 


در مطالعات قبلی پژوهشگران سلول‌های مغزی را در میمون‌ها شناسایی كرده اند كه با شماره‌ها ارتباط دارند.

 


هر چند دانشمند‌ان مناطقی از مغز را در ارتباط با فعالیت‌های عددی در انسان شناسایی كرده‌اند، اما تاكنون ثابت شده بود كه الگوهای فعالیت مغزی مرتبط با اعداد خاص، پیچیده و مبهم هستند.

 


دانشمند‌ان در این تحقیق روی 10 داوطلب مطالعه كرده و اعداد یا نقطه‌ها را روی یك صفحه نمایش در حالی مشاهده می‌كردند كه بخشی از قشر مخ این افراد در حال اسكن بود. این منطقه از قشر مخ با اعداد در ارتباط است.

 

 

اعداد در داخل مغز انسان مشاهده شد

 


دانشمند‌ان دریافتند وقتی تعداد نقطه‌ها كم باشد، الگوی فعالیت مغز به تدریج و با روندی طبیعی تغییر می‌كند كه قابل تشخیص است، اما وقتی نوبت اعداد می‌شود، این تغییر تدریجی دیگر قابل تشخیص نیست و كار مغز بسیار پیچیده و مبهم می‌شود.

 


به این ترتیب معلوم شد، روش‌های فعلی به اندازه كافی برای تشخیص این پیشرفت مغزی، حساس و كارآمد نیستند و كدگذاری‌های مغزی بسیار دقیق‌تر و حساس‌تر از تصور دانشمند‌ان است.

 


محققان با این مشاهدات نقطه‌یی و رقمی خاطر نشان كردند: ما فقط ارزیابی ابتدایی‌ترین اصول سازنده ریاضی را آغاز كرده‌ایم و هنوز هیچ ایده آشكاری از چگونگی تعامل این اعداد و ارقام در مغز انسان و تركیب آنها با عملیات‌ ریاضی ذهنی انسان نداریم، اما امیدواریم با مطالعات بیشتر به این الگوها و عملكردها دسترسی و آگاهی پیدا كنیم.




تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد



تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد

 

کار کیسه صفرا در انسان انباشتن و تغلیظ صفرا است تا به هضم چربی کمک نماید.وقتی که چربی وارد اثنی عشر می شود باعث تحریک و ترشح هورمون Cholecystokinin توسط مخاط روده می شود. هورمون مذکور از راه خون وارد کیسه صفرا شده و باعث انقباض آن می شود که در نتیجه صفرای غلیظ شده وارد مجرای کلدوک و بعد به روده کوچک وارد می شود که وجود آن برای امولسیفیکساسیون ( ذره – ذره شدن) (Emulsification) چربی های مورد نیاز است. قطع شدن جریان صفرا که بیماریهای کیسه صفرا به وجود می آید می تواند باعث اختلال هضم چربی ها شود .

در حدود ۵ تا ۱۰ درصد از افراد بالغ دچار بیماریهای کیسه صفرا می شوند التهاب و عفونت کیسه صفرا را کولسیستیت (Cholecystitis) و به وجود آمدن سنگ کیسه صفرا کوله لیتیاز (Cholelithiasis) می نامند تشکیل سنگ کیسه صفرا وقتی رخ می دهد که کلسترول ، رنگ دانه های صفراوی ، املاح صفراوی، کلسیم و مواد دیگر در کیسه صفرا رسوب می کنند. علت اصلی تشکیل سنگ کیسه صفرا نامعلوم است. رکود ، عفونت و اختلال متابولیک و یا تغییرات شیمیایی به نظر می رسد نقش داشته باشند.

 ● نشانه ها و علائم بالینی ( Symptoms ) در بیماریهای کیسه صفرا :

درصد بالایی از ناراحتی های کیسه صفرا بدون علامت و ( Silent ) خاموش هستند.

در زمانی که عفونت و یا مسدود شدن کیسه صفرا توسط سنگ در مجرای ( Cystic ) ( درد های کولیکی شدید در صورت انقباض کیسه صفرا پیش می آید هضم و جذب غذاهای چرب باعث ناراحت شدن Discomfort ) بیمار و اختلال در هضم و جذب Imgaired Digestion چربی ها به علت مختل شدن ترشح صفراوی به وجود می آید.

در بعضی از بیماران به دلائل نامعلوم تحملشان نسبت به بعضی از سبزیجات ( Legumes ) – خربزه و میوه هایی مانند توت ( Berries ) کم می شود.

در کلیه سیستیت های حاد – شکم درد – نفخ شکم، حالت تهوع، استفراغ و تب نیز می تواند از علائم باشد.

برای رژیم غذایی بیماران کیسه صفرا اصل این است که ناراحتی بیمار را با دادن غذاهای کم چرب به حداقل برسانیم. از لحاظ کالری اکثر بیماران کیسه صفراوی وزن بالاتر از طبیعی داشته و رژیم کم کالری توصیه می شود.

بیمارانی که کالری بالا از هر نوع غذا بگیرند باعث زیاد شدن ترشح کلسترول در صفرا و تشکیل بیشتر سنگ صفراوی می شوند. با کم کردن غذاهای کم چرب و Carbohydrates می توان بیماران را تا اندازه ای راحت نگه داشت.

● رژیم غذاهای کم چربی برای بیماران کیسه صفراوی

۱) غذاهایی که می توان از آن استفاده کرد، عبارتند از:

شیر کم چربی قهوه و چای و آب میوه و نان – Cereals ، Cornflakes ( برشتوک ) پنیر کم چرب تخم مرغ هفته ای سه عدد چربی های گیاهی و انواع میوه جاتی که بیمار بتواند آنها را تحمل کند. گوشت ها اعم از گوسفند و گوساله و مرغ ویا ماهی ها سرخ شده نباشد و به صورت آب پز یا کباب و یا بریان شده می توان مورد استفاده قرار داد.

سوپ های صاف شده و ادویه جات از قبیل نمک، فلفل، ادویه به حد اعتدال شیرینی جات همه رقم از قبیل مربا ژله مارمالات و شکر آزاد است.

سبزیجات از قبیل هویج – سیب زمینی – کلم و غیره همه نوع در صورت تحمل موقعی که بدون اضافه کردن کره و یا خامه آب پز شده باشند.

میوه جات همه نوع در صورت تحمل بیمار می تواند مصرف شود.

۲) غذاهایی که می‌باید پرهیز شود.

شیر چرب بستنی که از شیر پر چربی درست شده باشد کیک ها و شیرینی هایی که خامه و چربی داشته باشند.

تخم مرغ نیم رو و چربی های حیوانی و چربی هایی مانند خامه و سس سالاد .

از گوشت هایی که به صورت کنسرو شده پرچربی و یا گوشت های چرب – سوسیس کالباس می باید پرهیز شود.

سوپ هایی که با خامه و شیر چرب درست شده اند، شیرینی هایی از قبیل شکلات ها و غیره همچنین در صورتی که بیماران نتوانند ادویه جات را تحمل نمایند بهتر است پرهیز گردد از میوه جات اوکادو( Avocado ) – سیب کال و میوه های توتی (Berries ) را ممکن است بیماران تحمل ننمایند به طور کلی باید از غذاهای سرخ شده: آجیل – زیتون شورها ( از قبیل خیار شور) ذرت بوداده و چاشنی ها ( Relishes ) پرهیز به عمل آورد .

بعد از عمل جراحی کیسه صفرا و بیرون آوردن کیسه صفرا بیماران پس از مدت کوتاهی که از غذاهای کم چربی استفاده نمودند می توانند رژیم غذایی خود را تغییر داده و هر نوع غذایی را آزادانه مصرف نمایند.

ممکن است به بعضی ها غذاهایی از قبیل شیر، سوسیس کالباس و غیره حساسیت داشته و هضم این غذاهای برایشان مشکل باشد در این صورت بهتر است از خوردن غذاهایی را که نمی توانند تحمل نمایند پرهیز نمایند.


 




تاریخ: جمعه 30 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد

 

سنگ کیسه صفرا چیست؟
سنگهای کیسه صفرا وقتی تشکیل می شوند که مایع ذخیره شده در کیسه صفرا تبدیل به شکل قطعاتی از  مواد جامد (شبیه سنگ سخت شده) می گردد. در حالت طبیعی این مایع که صفرا نامیده می شود و برای کمک به بدن جهت هضم چربیها استفاده می شود. صفرا در کبد ساخته می شودد و سپس در کیسه صفرا ذخیره می شود تا وقتی که بدن نیاز به هضم چربیها پیدا کند. در این زمان کیسه صفرا منقبض می گردد و صفرا را با فشار به درون لوله ای به نام مجرای مشترک صفراوی که صفرا را به روده کوچک حمل می کند، می فرستد.
صفرا حاوی آب، کلسترول، چربی ها، نمکهای صفراوی، پروتئین ها و بیلی روبین است. نمکهای صفراوی با چربی ترکیب می شوند و بیلی روبین به صفرا و مدفوع رنگ زردی می دهد. اگر مایع صفرا حاوی میزان زیادی کلسترول، نمکهای صفراوی یا بیلی روبین باشد در شرایط خاصی می تواند به شکل سنگ سخت گردد.
 
دو نوع سنگ صفراوجود دارد،  سنگهای کلسترولی و سنگهای رنگدانه ای هستند. سنگهای کلسترولی معمولاً زرد-سبز هستند و به طور اولیه از کلسترول سخت شده ساخته می شوند. حدود ۸۰ درصد سنگهای صفراوی را شامل می گردند. سنگهای رنگدانه ای سنگهای کوچک و تیره ای هستند که از بیلی روبین ساخته می شوند. سنگهای صفراوی می توانند به اندازه دانه شن کوچک یا به اندازه یک توپ گلف بزرگ باشند. کیسه صفرا می تواند فقط یک عدد سنگ بزرگ و یا صد ها سنگ کوچک و یا به نسبه هر ترکیب دیگری را بسازد.
سنگهای صفراوی می توانند جریان طبیعی صفرا را (زمانی که در هر یک از مجراهای حمل کننده صفرا از کبد به روده قرار می گیرند) مسدود کنند. این مجاری شامل مجاری کبدی است که صفرا را از کبد خارج می کنند، مجرای کیسه ای که صفرا را به کیسه صفرا می برد و از آن خارج می کند (شبیه یک کوچه بن بست که ورود و خروج یک مسیر است ) و مجرای مشترک صفراوی که صفرا را از مجرای کیسه ای و مجاری کبدی به روده کوچک می برد ( شبیه یک سه راهی که در آن دو راه به یک راه بزرگتر ختم می شوند). صفرایی که در این مجاری گیر بیفتد می تواند باعث التهاب در کیسه صفرا، مجاری یا ندرتاً در کبد شود. سایر مجاری که به مجرای صفراوی مشترک باز می شوند شامل مجرای لوزالمعده ای است که آنزیمهای هضم کننده را از لوزالمعده خارج می نماید. اگر سنگ کیسه صفرا ورودی این مجرا را مسدود نماید، آنزیمهای هضم کننده در لوزالمعده گیر می افتند و باعث التهاب فوق العاده دردناکی به نام پانکراتییت سنگ صفرایی می شوند.
اگر هر یک از این مجاری به مدت زمان قابل توجهی مسدود گردند، ممکن است آسیب شدید و احتمالاً کشنده یا عفونت درکیسه صفرا، کبد یا لوزالمعده اتفاق بیافتد. علائم هشدار دهنده مشکلات جدی شامل: تب، یرقان و درد مداوم است.
چه چیزی باعث سنگ کیسه صفرا می شود.
سنگهای کلسترولی
دانشمندان معتقدند که سنکهای کلسترولی وقتی تشکیل می شوند که صفرا حاوی میزان زیادی کلسترول، میزان زیادی بیلی روبین یا نمکهای صفراوی ناکافی است یا وقتی که کیسه صفرا به دلایل دیگر آنگونه که باید تخلیه نمی شود.
سنگهای رنگدانه ای
علت سنگهای رنگدانه ای روشن نیست. این سنگها بیشتر در افرادی که دچار سیروز، عفونت مجاری صفراوی و اختلالات خونی ارثی مانند کم خونی داسی شکل  ( که در آن بیلی روبین زیادی تشکیل می گردد) هستند تشکیل می شود.
سایر عوامل
اعتقاد بر این است که فقط حضور سنگهای صفراوی می تواند باعث تشکیل سنگهای صفراوی بیشتری گردد. به هر حال، سایر عواملی که همراه سنگهای صفراوی هستند به خصوص برای سنگهای کلسترولی مشخص گردیده اند.
- چاقی : چاقی یک عامل خطر عمده برای سنگ صفراوی بخصوص در خانمهاست. یک مطالعه بزرگ بالینی نشان داد که حتی اضافه وزن متوسط خطر تشکیل سنگهای صفراوی را افزایش می دهد. محتملترین علت این است که چاقی تمایل دارد میزان نمکهای صفراوی را در صفرا کاهش دهد و در نتیجه کلسترول بیشتری باقی بماند. چاقی تخلیه کیسه صفرا را نیز کاهش می دهد.
- هورمون استروژن: به نظر می رسد، استروژن اضافی در حاملگی، درمان جایگزین هورمونی یا داروهای جلوگیری از بارداری، سطح کلسترول را در صفرا افزایش و حرکت کیسه صفرا را کاهش می دهند که که این هر دو  مورد می توانند منجر به سنگ صفراوی شوند.
- نژاد: بومیان آمریکا استعداد ژنتیکی برای ترشح میزان زیادی کلسترول در صفرا دارند. در حقیقت این افراد میزان بالاتری از سنگهای صفراوی در آمریکا را تشکیل می دهند.
- جنسیت: زنان ۲۰ تا ۶۰ ساله دو برابر مردان احتمال تشکیل سنگ صفراوی دارند.
- سن: افراد بالاتر از ۶۰ سال احتمال بیشتری برای تشکیل سنگ صفراوی نسبت به افراد جوانتر دارند.
- داروهای پایین آورنده سطح کلسترول: داروهایی که سطح کلسترول را در خون کاهش می دهند در حقیقت میزان کلسترول تشکیل شده در صفرا را افزایش می دهند. این تغییر می تواند خطر سنگ صفراوی را افزایش دهد.
- دیابت: افرادی که دچار دیابت هستند عموماً دارای سطوح بالا از اسیدهای چربی به نام تری گلیسرید هستند. این اسیدهای چرب خطر سنگ صفرا را افزایش می دهند.
- کاهش وزن سریع: از آنجا که بدن چربی را طی کاهش وزن سریع متابولیزه می کند، این مسئله باعث می شود که کبد کلسترول اضافی را به درون صفرا ترشح نماید که می تواند باعث ایجاد سنگ صفراوی شود.
- روزه داری: روزه داری حرکات کیسه صفرا را کاهش می دهد و باعث تغلیظ زیاده از حد صفرا و کلسترول می شود که می تواند منجر به تشکیل سنگ صفراوی گردد.
چه کسانی در معرض خطر سنگهای صفراوی هستند؟
- زنان
- افراد بالای ۶۰ سال
- بومیان آمریکا
- آمریکاییان مکزیکی تبار
- مردان و زنان دارای اضافه وزن
- افرادی که به سرعت یا به میزان زیادی وزن کم می کنند.
- زنان حامله، زنانی که درمان جایگزین هورمونی دریافت می نمایند و زنانی که از قرصهای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند.
 
نشانه های سنگ صفراوی چیست؟
نشانه های سنگ صفراوی غالباً حمله سنگ صفراوی نامیده می شوند چرا که غالباً ناگهانی اتفاق می افتند. یک حمله معمول می تواند باعث موارد زیر شود:
- درد ثابت در ناحیه بالایی شکم که به سرعت افزایش می یابد و از ۳۰ دقیقه تا چند ساعت طول
می کشد.
- دردی مابین دو کتف.
- درد زیرکتف  راست.
- تهوع و استفراغ
 
حمله سنگ صفراوی اغلب به دنبال یک غذای چرب اتفاق می افتد و می تواند در شب اتفاق بیفتد. دیگر نشانه های سنگ صفراوی می توانند شامل موارد زیر باشند:
- نفخ شکم
- عدم تحمل غذاهای چرب ( به صورت عود کننده)
- قولنج
- آروغ زدن
- گاز
- سوءهاضمه
 
افرادی که نشانه های بالا و نیز نشانه هایی که در زیر آورده می شوند را دارند باید فوراً یک پزشک را ببینند.
- لرز
- تب کم درجه
- زرد شدن رنگ پوست یا سفیدی چشم
- مدفوع سفالی رنگ
 
بسیاری افراد دارای سنگ صفراوی نشانه ای ندارند. به این بیماران بی علامت گفته می شود و این سنگها، سنگهای خاموش نامیده می شوند. این سنگها تداخلی با عملکرد کیسه صفرا، کبد یا لوزالمعده ندارند و نیازی به درمان ندارند.
سنگهای صفراوی چگونه تشخیص داده می شوند؟
بسیاری از سنگهای صفراوی به خصوص سنگهای خاموش تصادفی در حین انجام آزمایش برای یک مشکل دیگر کشف می شوند. اما زمانی که ظن آن می رود که عامل ایجاد نشانه ها، سنگ صفراوی است پزشک احتمالاً سونو گرافی انجام می دهد. سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصویر اعضاء استفاده می کند. امواج صوتی از طریق یک وسیله دسته دار که تکنسین روی شکم می خزاند به کیسه صفرا می رسند. امواج صوتی از کیسه صفرا، کبد و سایر ارگانها مانند رحم باردارباز می گردند و پژواک آنها پیامهای الکتریکی ایجاد می کند که می توانند تصویر عضو را در یک نمایشگر ویدئویی ایجاد کنند. اگر سنگ وجود داشته باشد، امواج صوتی با آن نیز برخورد کرده و باز می گردند و محل آنان نشان داده می شود. سونوگرافی حساسترین و اختصاصی ترین آزمایش برای سنگهای صفراوی است.
 
سایر آزمایشات نیز می توانند استفاده شوند.
CT اسکن می تواند سنگهای صفراوی یا عوارض آنها را نشان دهد.
ام آر آی می تواند مجاری صفراوی مسدود را نشان دهد.
کوله سنتی گرافی. برای تشخیص انقباض غیر طبیعی کیسه صفرا یا انسداد استفاده می شود. یک ماده رادیو اکتیو به بیمار تزریق می شودکه در کیسه صفرایی که بعداً تحریک به انقباض می شود جذب می گردد.
ای آر سی پی ERCP. بیمار یک آندوسکوپ را (که لوله ای انعطاف پذیر، دراز و چراغ دار است و به یک کامپیوتر و نمایشگر تلویزیونی متصل است) فرو می دهد. پزشک آندوسکوپ را به معده و سپس به درون روده هدایت می کند. سپس ماده رنگی خاصی را تزریق می نماید که به طور موقت مجاری دستگاه صفراوی را رنگی می نماید. ای آر سی پی برای مشخص کردن محل و برداشتن سنگها از مجاری استفاده می شود.
- آزمایشات خونی. آزمایشات خونی می تونند برای مشاهده علائم عفونت، انسداد، پانکراتیت یا زردی استفاده شوند.
نشانه های سنگهای صفراوی شبیه حمله قلبی، آپاندیسیت، زخمها، سندرم روده تحریک پذیر، فتق نافی، پانکراتیت و هپاتیت هستند. بنابراین تشخیص صحیح بسیار اهمیت دارد.
درمان چیست؟
جراحی
بیشترین راه درمان سنگهای صفراوی علامت دار جراحی است. (سنگهای صفراوی بدون علامت معمولاً نیازی به درمان ندارند.) به این نوع جراحی کوله سیستکتومی گفته می شود.
بیشترین جراحی کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی نامیده می شود. در این جراحی جراح چند برش کوچک بر روی شکم می دهد و وسیله جراحی را داخل می کند و یک دوربین ویدئویی بسیار کوچک درون شکم قرار داده می شود که یک نمای بسته از اندامها و بافتها را به جراح می دهد. جراح در حالیکه به نمایشگر نگاه
می کند از این وسایل برای جدا کردن دقیق کیسه صفرا از کبد، مجاری و سایر ساختمانها استفاده می کند. سپس مجرای کیسه ای بریده می شوند و کیسه صفرا از طریق یکی از برشهای کوچک بیرون آورده می شود.
از آنجا که ماهیچه های شکمی در حین جراحی لاپاراسکوپی بریده نمی شوند، بیماران درد و عوارض کمتری نسبت به جراحی با استفاده از برش بزرگ از طریق شکم دارند. بهبودی معمولاً یک شبه در بیمارستان حاصل می شود و با چند روز محدودیت کار و فعالیت در خانه ادامه می یابد.
اگر جراح مانعی را در حین روش لاپاراسکوپی مانند عفونت محل یا جای زخم باقی مانده از  سایر جراحیها را بیابد ، گروه جراحی ممکن است تصمیم به تغییر روش و تبدیل آن به جراحی باز بگیرند. در برخی موارد اینگونه موانع پیش از جراحی شناسایی شده اند و جراحی باز برنامه ریزی می شود. به این نوع جراحی، جراحی باز گفته می شود چرا که در آن جراح یک برش ۱۲ الی ۲۰ سانتی متری در شکم می زند تا کیسه صفرا را بردارد. این یک جراحی بزرگ محسوب می شود و ممکن است نیاز به ۲ الی ۷ روز بستری در بیمارستان و چند هفته استراحت در منزل برای بهبودی داشته باشد.  در حدود ۵ درصد جراحی های کیسه صفرا نیاز به جراحی باز می باشد.
بیشترین عارضه جراحی کیسه صفرا آسیب به مجاری صفراوی است. یا مجرای صفراوی مشترک آسیب دیده ممکن است باعث نشت صفرا و عفونت بالقوه خطرناک و دردناکی بشود. آسیب بزرگ خطرناکتر است و نیاز به جراحی اضافی دارد.
اگر سنگهای صفراوی در مجاری صفراوی باشند، پزشک (معمولاً یک متخصص گوارش) ممکن  است از ای آر سی پی   ( ERCP)برای تعیین محل سنگها و برداشتن آنها پیش از جراحی یا در حین آن استفاده نماید. در ای آر سی پی، بیمار یک آندوسکوپ را (که لوله ای انعطاف پذیر، دراز و چراغ دار است و به یک کامپیوتر و نمایشگر تلویزیونی متصل است) فرو می دهد. پزشک آندوسکوپ را به معده و سپس به درون روده هدایت می کند. سپس ماده رنگی خاصی را تزریق می نماید که به طور موقت مجاری دستگاه صفراوی را رنگی می نماید. سپس مجرای صفراوی مبتلا تعیین محل می شود و ازوسیله ای روی اندوسکوپ برای قطع مجرا استفاده می شود. سنگ در یک سبد کوچک گیر انداخته شده و به وسیله اندوسکوپ بیرون آورده می شود.
گاهی، در فردی که جراحی برداشت کیسه صفرا شده است، چند روز، چند هفته چند ماه یا حتی سالها پس از جراحی سنگی در مجاری صفراوی تشخیص داده می شود. معمولاً ای آر سی پی دو مرحله ای برای برداشت این سنگ موفق عمل می کند.
درمان غیر جراحی
درمان غیر جراحی در موقعیتهای خاصی (مثلا زمانی که بیمار مشکلی پزشکی خاصی که نیاز به پیشگیری از جراحی داشته باشد) استفاده می شود و فقط برای سنگهای کلسترولی به کار می رود. بعد از درمان غیر جراحی معمولاً سنگها عود می کنند.
درمان خوراکی از بین برنده سنگ- داروهایی از اسیدهای صفراوی ساخته شده اند که برای از بین بردن سنگها استفاده می شوند. داروی یورسودیول و چنودیول برای سنگهای کلسترولی کوچک بهتر عمل می کنند. ممکن است درمان ماهها تا سالها برای از بین بردن تمامی سنگها ضرورت پیدا کند. هر دو دارو باعث اسهال خفیف می شوند و چنودیول می تواند موقتاً سطح کلسترول خون و آنزیمهای کبدی را افزایش دهد.
درمان تماسی از بین برنده سنگ- این روش تجربی شامل تزریق مستقیم دارو به داخل کیسه صفرا برای از بین بردن سنگ است. داروی متیل تربوتیل اتر می تواند برخی سنگها را در عرض یک تا ۳ روز از بین ببرد اما این دارو باید بسیار به دقت  استفاده شود چرا که یک داروی بی هوشی دهنده قابل اشتعال است و می تواند سمی باشد. این روش در بیماران دارای سنگهای کلسترولی علامت دار کلسیفیه نشده تجربه شده است.
 
نکاتی برای به خاطر سپردن
سنگ صفرا زمانی تشکیل می گردد که مواد درون صفرا سخت می شوند.
سنگهای صفراوی در میان افراد مسن تر، زنان بومیان آمریکا، آمریکاییان مکزیکی تبار و افراد دچار اضافه وزن بیشتر دیده می شود.
حمله سنگ صفرا معمولاً پس از غذا خوردن روی می دهد.
علائم می تواند علائم دیگر بیماریها را مانند حمله قلبی تقلید کند بنابراین تشخیص بسیار اهمیت دارد.
سنگهای صفراوی در صورتیکه در مجاری صفراوی گیر بیفتند می تواند مشکلات جدی ایجاد نماید.
جراحی لاپاراسکوپی برای برداشت سنگ کیسه صفرا شایعترین روش است.



تاریخ: جمعه 30 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد

سنگ کیسه صفرا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
پرش به: ناوبری، جستجو
سنگ کیسه صفرا

Numerous small gallstones made up largely of
آی‌سی‌دی-۱۰ 80
آی‌سی‌دی-۹ 574
اُمیم 600803
دادگان بیماری‌ها 2533
مدلاین پلاس 000273
ای‌مدیسین emerg/97
سمپ D042882

سنگ کیسه صفرا(کله لیتیاز) یعنی تشکیل سنگ در داخل کیسه صفرا. کیسه صفرا عضوی در بخش تحتانی کبد است که صفرای ترشح شده از کبد در آن تجمع یافته هنگام نیاز از طریق مجرای صفراوی مشترک (CBD) به روده کوچک ریخته می‌شود.

  • سنگ کیسه صفرا بسیاری اوقات هیچ علامتی ندارد که به درمان نیز نیاز ندارد.
  • سنگ کیسه صفرای علامت دار ممکن است موجب کله سیستیت مزمن شود. علائم بیماری به صورت کولیک صفراوی (درد مزمن به مدت ساعت‌ها در ربع فوقانی راست شکم که به پشت و شانه راست انتشار دارد) گاه همراه با تهوع و استفراغ است. گاهی درد به دنبال مصرف غذای چرب می‌باشد. ممکن است بیماری سال‌ها علائم سنگ کیسه صفرا را داشته باشد ولی وارد مرحله حاد نشود.

محتویات

 [نهفتن

پراکندگی [ویرایش]

سنگ کیسه صفرا در این افراد بیشتر دیده می‌شود: خانم‌های میانسال (۵۰-۴۰ ساله)، مصرف و استروژن، چاقی، کاهش وزن سریع، دیابت یا سیروز، رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر، سابقه خانوادگی بیماری کیسه صفرا .

  • سونوگرافی و کلانژیوگرافی آندوسکوپیک پس رونده (ERCP) گاه در تشخیص مفید است .

درمان [ویرایش]

کلسیستکتومی (برداشتن کیسه صفرا) معمولاً درمان انتخابی سنگ کیسه صفرا می‌باشد. کلسیستکتومی با لاپاروسکوپ امروزه بهتر از کلسیستکتومی با جراحی باز است. البته سایر روشها مانند مصرف کلسترولی)مؤثر می‌باشد. در این بیماران همچنین رژیم کم چربی و مسکن تجویز می‌شود.

  • از درمانهای جدید سنگ کیسه صفرا در موارد غیر حاد تزریق مواد حلال از طریق پوست به کیسه صفرا و نیز شکستن سنگ‌ها به کمک شوک امواج ارسالی از خارج از بدن (E.S.W)است.
  • در کلسیستیت حاد درمان انتخابی جراحی فوری است.

نگارخانه [ویرایش]

منابع [ویرایش]

  • دورلند، فرهنگ لغات پزشکی
  • واشنگتن، درمانهای طب داخلی ۲۰۰۷



تاریخ: جمعه 30 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد

دانستني هاي پزشكي

 
   
 
•بادام زمینی دانه ای مفید برای مبتلایان به چربی خون
 تحقیقات و بررسی های متعدد نشان داده اند، چربی بادام زمینی و كره بادام زمینی برای انسان مفید است. طی یك مطالعه در یكی از دانشگاه های آمریكا، اثرات رژیم غذایی حاوی بادام زمینی و كره آن در كاهش كلسترول خون، با میانگین رژیم غذایی آمریكایی ها مقایسه شد. نتایج نشان داد كه خطر بیماری های قلبی با مصرف متناوب و مكرر بادام زمینی (هر بار به مقدار کم) کاهش می یابد. همچنین بادام زمینی باعث کاهش کلسترول بد(LDL ) و افزایش کلسترول خوب(HDL ) و کاهش تری گلیسیرید می شود.

بادام زمینی و كره آن، منبع خوب و با صرفه ای از پروتئین هستند و بیشتر ویتامین ها و املاحی را كه به سختی بدست می آیند، تامین می كنند كه این ویتامین ها و املاح شامل اسید فولیك، ویتامینE ، مس، سلنیوم، منیزیم، روی و همچنین رنگدانه های گیاهی و فیبر خوراکی می باشند.

 
زعفران خاصيت ضد سرطانى دارد
براساس تحقيقات انجام شده زعفران خواص ضد سرطانى داشته و به عنوان يكى از مفيدترين داروهاى ضد تومور و جمع كننده راديكالهاى آزاد عمل مى كند.
زعفران ماده اى شادى بخش، آرام كننده، تقويت كننده حافظه، افزايش دهنده تمركز و ضد افسردگى است.
طبق اين گزارش، زعفران در درمان آلزايمر، پاركينسون، كم خوابى، سرفه و آسم بسيار كمك كننده مى باشد.
زعفران به عنوان مسكن به ويژه در درمان دردهاى لثه نيز تاثيرگذار است و به هضم طبيعى غذا و تقويت معده كمك مى كند و اگر به صورت استعمال خارجى مصرف شود در درمان كوفتگى و رماتيسم بسيار اثر گذار است.
 
نمازو دعا موجب تقویت ذهن میشود
تحقیقات نشان میدهد نمازو دعا موجب تقویت ذهن انسان وسلامت فردی میشود.هنگام طلب بخشایش از خدا در زمان نماز ودعا در مغز حالتی روی میدهدکه موجب کاهش فشارهای روانی(استرس)میشود که این امر قطع شدن ترشح هورمونهای استرس زا مانند کورتیزون را که موجب تحریک دستگاه ایمنی بدن میشوند در پی دارد.
افرادی که به طور منظم در مراسم مذهبی حاضر میشوند سالم ترند وعمر بیشتری میکنند.مراسم نیایش ودعا موجب تغییرات چشمگیری در مغز ادمی در (لوب چپ)پیشین واز کارافتادن برخی از حوزه های احساس از پیرامون میشود که برخی این حالات رابه ارتباط با خدا تعبیر میکنند............
 
بخندید تا سالم بمانید
بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان قهقهه میزان هورمون های استرس را در خون کاهش میدهد.نتایج این بررسی که در همایش علمی زیست شناسی تجربی ۲۰۰۸ مطرح شد،نشان می دهد هورمون های استرس در خون افراد بر اثر تماشای فیلم خنده دار به میزان چشمگیری کاهش می یابد.
به گفته پژوهشگران قرار گرفتن در موقعیت های مثبت با کاهش هورمون های استرس از عوارض ناشی ازافزایش مزمن این هورمون ها پیشگیری می کند.محققان با توجه به نتایج این پژوهش توصیه میکنند در برنامه های کاهش استرس و فشارهای روانی از موقعیت های خنده آور استفاده شود.
 
عرق نعناع موثرتر از آسپرین
تحقیقات نشان میدهد عرق نعناع برای کاهش درد موثرتر از اسپرین است.چند تن از پژوهشگران با مقایسه اثر ضد دردی عرق نعناع با اسپرین در شماری از موش های از آزیشگاهی دریافتند عرق نعناع اثر ضد دردی بیشتری از اسپرین دارد.نتایج این بررسی همچنین نشان می دهد اثر ضد دردی عرق نعناع با افزایش مقدار ان بیشتر میشود.پژوهشگران معتقدند بسیاری از داروهای تسکین دهنده درد والتهاب به علت عوارض جانبی زیاد ودر برخی موارد تاثیر کم سودمند نیستند.




تاریخ: شنبه 17 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط محمد

   

  •  
  • قواعد یک رفاقت ماندگار
  • باید بدانید که یک فرد نیازمند کمک، انتظار كسی را دارد كه با علاقه به دل مشغولی های وی گوش كرده و كمك می‌كند تا درك بهتری از آنها داشته باشد و بنابراین بتواند با راحتی و كارآمدی بیشتری با مشكلاتش مواجه شود.
 
  •  
  • ‌ یک پازل از احساسات شما
  • بعضی‌ها مثل دریا خشمگین می‌شوند، ناگهان طغیان می‌كنند، تاریك و ابری می‌شوند، برمی‌آشوبند، هرچه اطراف‌شان باشد را درهم می‌شكنند و بی‌گناه و گناهكار را در هم می‌كوبند و وقتی همه چیز را ویران كردند، نفس راحتی می‌كشند و آرام می‌گیرند.
 
  •  
  • عصبانیت، فقط به مقدار لازم!
  • در میان قضایای زندگی چیزی عجیب تر از برخورد ما با خشم نیست . به دایرة المعارفی از کلمات خشم آلود مجهزیم و با این حال سعی می کنیم بر خشم فائق شویم . به زعم بسیاری از پدرها و مادرها ، خشمگین شدن خلاف اخلاق است .
 
  •  
  • تنهاییم را با تو قسمت می کنم
  • یکی از مشکلات رایج افراد احساس تنهایی آنهاست. احساس تنهایی تجربه ای است که بیشتر ما با آن آشنا هستیم .احساس تنهایی زمانی بوجود می آید که بین روابط اجتماعی دلخواه و روابط اجتماعی موجود فرد هماهنگی وجود ندارد و این...
 
  •  
  • خوشبختی را لمس کنید
  • بی شک همه ما انسان ها می دانیم که خوشبختی بستگی به چیزهایی ندارد که ما داریم، بلکه بستگی به بینش و احساس ما دارد. خوشبختی بستگی به شرایط زندگی ما ندارد، بلکه بستگی به تصور ما از شرایط زندگی مان دارد.
 
  •  
  • فراتر از خود زندگی کنیم
  • بی شک خیلی ها به موضوع خودخواهی فکر می کنیم. شاید چون این موضوعی است که خیلی از ما با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. مطمئن هستیم که این سوال، سوال خیلی از ماست، «آیا خودخواه بودن تمایل ذاتی انسان است؟»
 
  •  
  • موفق در محل کار
  • بسیار نادر است که کارمندی با این مساله روبه رو نشود؛ بنابراین کارمندان،کارگران، مدیران و .. نیاز دارند راهکارهای مهار تعارض را بدانند تا به گونه‌ای عمل کنند که... .
 
 
  •  
  • اختصاصی برای حواس پرتها
  • کم کردن حواس پرت‌کن‌ها معمولاً بهترین راه افزایش تمرکز است. البته یک سری فعالیت‌های مثبت برای افزایش تمرکز می‌توانید انجام دهید. مثلاً.....
 
  •  
  • لطفا مودب باش!
  • نكته مهم این است كه به یاد داشته باشیم جرات تکرار این كار را به بقیه ندهیم. به هر حال، شما حق دارید كه مدعی شوید و نادرست و غیر قابل تحمل بودن وضعیت موجود را بیان كنید بویژه اگر..........
 
  •  
  • قرن اضطراب‌های رنگارنگ
  • هر کسی حتی اگر یک بار کار و فشار زیاد و طولانی مدت را چه در خانه و چه در محل کار تجربه کرده باشد، معنای کوفتگی جسمی و ذهنی را به خوبی درک می کند.
 
  •  
  • زندگی، ارزش زیستن دارد؟
  • انسان دیر زمانی است که روی زمین زندگی می کند . می توان گفت یکی از دلایل بقای انسان در این مدت طولانی و با این موفقیتها که نصیب او شده واکنش کاملا حساب شده و خود به خودیِ او در برخورد با خطرها می باشد ؛ که یکی از ابزار مهم بقای نسل انسان می باشد.
 
  •  
  • بیراهه‌های خوشبختی
  • ما خیلی وقت‌ها اشتباه می‌كنیم؛ ما به سمت خوشبختی خیز برمی‌داریم، اما اغلب، راه را اشتباه می‌رویم. بیراهه را انتخاب می کنیم و به هدف نمی رسیم.
 
  •  
  • چگونه می توان خوشحال تر زندگی کرد؟
  • مطالعات جدید نشان می دهد که انسان بیشتر از آنچه تصور می کنیم توانایی کنترل ذهن خود را دارد. در واقع دیدن نیمه پر لیوان مهارتی است که می توان آن را تقویت کرد.در اینجا به نکاتی اشاره می کنیم که می توان با استفاده از آنها خوش بینی را تمرین کرد.
 
  •  
  • خودت را کجا جاگذاشتی؟
  • بدون شک در زندگی همه ما انسان ها لحظه هایی وجود داشته اند که در آن، افراد و یا چیز های باارزش خودمان را در گذر زمان گم کرده ایم و به دست فراموشی سپرده ایم. ویا اینکه به نحوی از وجود آنها در کنارمان غافل شده ایم.
 
  •  
  • معجزه ی تصاویر ذهنی
  • در زندگی پرتنش و اضطراب کنونی، همه انسانها به دنبال یافتن راهی جهت نیل به آرامش، نشاط و سلامتی اند که در این میان طرح موضوع مهم و کاربردی تصویر ذهنی می تواند نقش به سزایی ایفا کند.
 
  •  
  • گاهی ندیده بگیرید
  • تمرکز افراطی بر روی کمبودها، مشکلات و سختیها موجب از دست رفتن سرمایه عظیم و باارزشی به نام آرامش می شود.
 
  •  
  • عزیزم! متاسفم
  • همه مردم این شهر شاهدند که چه بی‌اندازه دوستت می‌دارم و با این همه عشق اما، دلت را شکسته‌ام. از تو و خانواده‌ات طلب بخشایش دارم. مرا ببخشای و بدان که عشق من ابدیست.
 
  •  
  • پرخاشگری تخریب کننده زندگی
  • در زندگی روزهایی پیش می آید که احساس می کنید در و دیوار ناسزا می گوید. وقتی در رسیدن به هدف خود با در بسته ای مواجه می شوید و آن زمان که قطار زندگی تان به مقصد نمی رسد به نوعی احساس ناکامی می کنید.
 
  •  
  • موارد لازم برای برقراری ارتباط موثر
  • ارتباط به معنای برخوردهای متفاوت با اشخاص متفاوت است .امروزه ما در دنیایی زندگی می كنیم كه ناگزیرازارتباط وبرخورد با دیگران هستیم. ما هر روز به شیوه های مختلف با سایرین ارتباط برقرار كرده و اندیشه ها ،‌احساسات و دانسته های خود را به یكدیگر منتقل می كنیم.
 
  •  
  • زندگی با حال وهوای معنوی
  • ناراحتی ها و افسردگی های ما معلول شرایط بد ما نیستند. معلول طرز فکر ما هستند. این جای خالی عرفان است که ما را آزار می دهد نه چیزهای دیگر
 
  •  
  • گوش هایتان را تیز کنید
  • زمانی یک فرد در مصاحبت با دیگران روز خوبی را سپری خواهد کرد که وقتی صحبت می کند، فرد مقابل او را درک کند و سخنان او را دقیق گوش کند.
 
  •  
  • تعهدهای رنگ و رو رفته
  • اگر می خواهید زندگی شاد و سعادتمندی داشته باشید ، به تعهدات خود پایبند باقی بمانید ،اما از دیگران چنین انتظاری نداشته باشید .
 
  •  
  • داروی تقویتی برای شخصیت شما
  • خودتان را خوب بشناسید. اگر مشکلات شما در ارتباط با دیگران مربوط به ضعفهای شما در صحبت کردن، فکر کردن و ارتباط پیدا کردن است با تقویت شخصیت خودتان، مشکلاتتان را حل کنید .
 
 
  •  
  • استراتژی‌های دوست‌یابی
  • تصور ورود به حیاط و کلاس های مدرسه برخی نوجوانان را مملو از حس ناراحتی و اضطراب می کند که علت آن چیزی جز نداشتن دوست و رفیق به هر علتی( از جمله تغییر مدرسه و نگرانی برای شروع مجدد تمام فرآیند های دوست یابی) است. آیا مشکل فرزند شما هم همین است؟.........
 
  •  
  • آرزوهای برباد رفته در انتهای زندگی
  • اگر فردی را در حال احتضار ببینید، به چه می اندیشید و چه سوالاتی راجع به وی، از خود می پرسید؟!! شاید بپرسید: او چگونه زندگی داشته است؟ آیا از زندگی اش راضی بوده است؟
 
  •  
  • همزیستی با کودک درون!
  • «کودک درون» اصطلاحی است که بسیار شنیده ایم و هر چند بیشتر به شوخی و طنز از آن استفاده می کنیم، اما مبحثی مهم در روان شناسی است که حتی در درمان رفتارهای ناهنجار و عادات و اضطراب های به جا مانده از دوران کودکی به روان کاوان و روان پزشکان کمک می کند
 
  •  
  • شادی بدون مرز
  • آنچه که در زندگی ما رخ می دهد، آنقدرها تعیین کننده ی شادی ما نیست. بلکه بیشتر نوع واکنش ما به رخدادهاست که نقش تعیین کننده دارد.
 
  •  
  • مسئولیت‌پذیری نه خودسرزنشی
  • انسان گاهی در برابر مشکلات شروع به سرزنش کردن خود می کند بهتر است، یاد بگیریم در همه شرایط زندگی با پررنگ کردن نکات مثبت خود و اصلاح ناتوانی ها و استفاده از راهبردهای مقابله ای موثر در برابر مشکلات مسئولیت پذیر باشیم.
 
  •  
  • کنترل ذهن و احساس تان را گم نکنید
  • شما هرچقدر هم آرام و ریلكس باشید مـمـكـن اسـت در طول روز به دلایل مختلف دچار اسـتـرس گـردیـد. ترافـیـك و شلوغی خیابان، كارهای زیـاد نـاتـمـامـی كـه بایـد انـجـام دهید، خرابی اتومبیل و كنكور مسائلی هستند كه ممكن است موجب بروز استرس در شما گردند..........
 
  •  
  • تابلو شدن یک دروغگو
  • از کجا می دانید وقتی طرف مقابلتان به شما سخنی می گوید صداقت دارد یا نه؟ گاهی حس کرده اید که حرفش را باور نمی کنید ولی نمی دانید چرا؟ آیا صداقت دیگران قابل تشخیص است؟ تا چه حد؟
 
  •  
  • شما به بخشودن نیاز دارید
  • همه ما نیازمند آنیم که بخشوده شویم . و از آنجایی که گاه می رنجیم ، در حق ما خیانت می شود ، نادیده انگاشته می شویم ، مورد بهره برداری قرار می گیریم ، فریب می خوریم ، با ما بدرفتاری می شود ، به این نیاز داریم که دیگران را مورد عفو قرار دهیم .
 
 
  •  
  • کویر دلواپسی
  • افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی یا هراس اجتماعی به شدت نگران اینکه در مقابل افراد دیگر چه خواهند گفت هستند. این شامل طرز صحبت کردن دراجتماع با مردم در طول روز میباشد.
 
  •  
  • کمی اعتماد به نفس و دیگر هیچ....
  • آیا شما هم تا به حال با افرادی روبرو شده اید که در برخورد با جزیی ترین مسئله در زندگی ناامید می شوند و اینگونه تصور می کنند که از عهده هیچ کاری به درستی بر نمی آیند؟؟!!!
 
  •  
  • چند قدم تا رویاهای باور نکردنی!
  • آیا تابحال شده عدم موفقیت خودتان در دستیابی به یک هدف را با بهانه‌ عدم تجربه توجیه کنید؟ یا اینکه منابع، پول یا زمان لازم را نداشته‌اید؟ آیا شده قبل از اینکه حتی تلاشی کرده باشید، تسلیم شوید؟
 


    تاریخ: چهار شنبه 16 اسفند 1398برچسب:,
ارسال توسط محمد
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 20 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 19
بازدید کل : 72371
تعداد مطالب : 158
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



ابزار وبلاگ نويسي